DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Teaching Mathematics for Integrated Essay Education: Instruction of Conic Section using Concrete Materials and Technology

통합형 수리논술 지도 사례 - 구체물과 공학적 도구를 활용한 원뿔곡선 수업 -

  • Ryu, Hyunah (Dept. of Mathematics, Keimyung University)
  • Received : 2013.10.08
  • Accepted : 2013.11.26
  • Published : 2013.11.30

Abstract

As integrated essay writing is performed in university entrance examinations, teachers and students recognize the importance of integrated essay, but teachers have still difficulties of teaching methods. The purpose of this study is to derive educational implications through case of mathematics instruction for integrated essay education to pre-service mathematics teachers. The content knowledge of this class is a definition of conic section in mathematics and properties of conic section in an antenna reflector. The students have to discover them using the history of math, manipulative material, paper-folding and computer simulation. In this teaching and learning process the students can realize mathematical knowledge invented by humans through history of mathematics. The students can evaluate the validity of that as create and justify a mathematical proposition. Also, the students can explain the relation between them logically and descript cause or basis convincingly in the process of justifying. We should keep our study to instructional materials and teaching methods in integrated essay education.

대학 입학 전형에서 통합 논술이 시행되면서 학교 교사나 학생들은 통합 논술의 중요성을 인식하고 필요하다고 생각하지만 실제 교사들은 지도 방법의 어려움을 갖고 있다. 본 연구는 예비수학교사를 대상으로 통합 논술 지도를 위한 수업의 사례를 통해 교육적 시사점을 도출해보고자 한다. 수업은 내용 지식으로서 수학에서의 원뿔곡선의 정의와 안테나 반사판의 설계에 적용된 원뿔곡선의 반사 성질을 주제로 하고, 수학사, 구체물, 종이접기, 컴퓨터 등을 이용하여 학생들이 원뿔곡선의 정의와 성질을 발견하게 하였다. 이러한 교수 학습 과정에서 학생들은 수학사를 통해 수학적 지식이 인간에 의해서 발명되었음을 이해할 수 있고, 정의나 명제를 만들고 정당화 해봄으로써 수학적 명제의 타당성을 평가할 수 있을 것이다. 또한, 발견한 성질들 사이의 관계를 논리적으로 기술할 수 있으며, 정당화 과정에서 이유나 근거를 설득력 있게 기술할 수 있다. 통합 논술을 지도함에 있어서 내용에 따라 다양한 접근의 수업 자료와 지도 방법에 대한 연구가 계속되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2009). 2009년도 교원자격검정 실무편람, 교육과학기술부.
  2. 교육인적자원부 (2006), 2008학년도 대학입학전형기본계획, 교육인적자원부.
  3. 류황 (1997). Jacobi-Bessel 급수를 이용한 옵셑 그레고리안 안테나의 복사특성 해석, The Journal of Engineering Vol.1, No.1, 배재대학교.
  4. 박영민 (2006). 쓰기 교육에서 지식의 범주와 교육 내용의 구조. 국어교육학연구 제25집.
  5. 박영배 (2004). 수학 교수.학습의 구성주의적 전개, 서울: 경문사.
  6. 손상원 (2010). 수리논술에 관한 효율적인 지도방안 연구, 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 이우상 (2005). Spillover 억제를 위한 HPM용 카세그레인 반사판 안테나 설계에 관한 연구, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 이동진 (2008). 위성통신용 고효율 오프셋 그레고리안 반사경 안테나 설계, 단국대학교 대학원 박사학위논문.
  9. Carl B. Boyer & Uta C. Merzbach (1968). A History of Mathematics. 양영오, 조윤동 역(2000), 수학의 역사 상, 서울: 경문사.
  10. Emig. J. (1977). Writing as model of learning, College Composition and Communication Vol 28, No. 2. (pp.122-128). https://doi.org/10.2307/356095
  11. Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  12. Eves, H. (1992). An Introduction to the History of Mathematics. 이우영, 신항균 역(2002), 수학사, 서울: 경문사.