DOI QR코드

DOI QR Code

Elementary school students' Problem solving process on Problem-Based Learning Approach - Focused on drawing graphs

문제중심학습(PBL)에서 초등학생들의 문제해결과정과 의사소통 -비율그래프를 중심으로

  • Received : 2013.11.20
  • Accepted : 2013.12.28
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This study was designed to identify how teachers and students solve problems and communicate with each other during the course of study through application of PBL questions that can be utilized in math ratio and graph sections of the 6th-grade elementary school curriculum in class. Therefore we haved figure it out that through pbl class student acquired a propound knowledge in math and showed self-directed learning through various communication activities, and that they finally showed positive attitude and confidence in this subject.

본 연구는 초등학교 6학년 수학 비율과 그래프 단원에서 활용할 수 있는 PBL문제를 개발하여 수업에 적용하고 그 수업과정, 즉 교사와 학생이 어떻게 문제를 해결해 가는지와 어떤 양상으로 의사소통하는지에 대하여 탐색하였다. 이를 위하여 6학년 학생 5명을 대상으로 수업을 실시하고 관찰, 분석하였다. 그 결과 PBL을 통해 깊이 있는 수학적 지식을 얻게 되었으며 다양한 의사소통을 통해 자기주도적으로 학습하며 수학에 대해 긍정적 사고를 갖게 되었음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강미애.송상헌 (2011). 초등학교 4학년 소수단원에서의 수학과 PBL모형 적용 수업 분석. 대한수학교육학회지<학교수학>. 13(1), 189-206. Kang, M. A. & Song, S. S. (2011). Application of Mathematics PBL Model Courses in the chapter of a Decimal for the 4th grade of elementary school student. school Mathematics, 13(1), 189-206.
  2. 강인애 (2002). 왜 구성주의인가? 서울: 문음사. Moonum-sa. Kang. I. A. (2002). What is constructivism? Seoul:
  3. 강인애.정준환.정득년 (2007). PBL의 실천적 이해. 서울: 문음사. Kang, I. A.; Jung, J. H. & Jung, D. N. (2007). Understanding of the practical for PBL. Seoul:Moonum-sa.
  4. 김경희 (2007). 문제중심학습의 수업단계별 학습활동의 특성과 교육적 의미 탐색. 이화여자대학교 박사학위논문. Kim, K. H. (2007). Study of the characteristic of learning activities during each stage of PBL. unpublished doctoral dissertation Ewha University.
  5. 김택희 (2010). 수학 흥미도 증진을 위한 방안 및 고찰. 한국수학교육학회 <수학교육프로시딩>, 44(1), 21-28. Kim, T. H. (2010). Comprehensive strategies to improve student attitudes toward mathematics. the Effects of PBL, 14(3), 225-251.
  6. 손미.하정문 (2008). 문제중심학습(PBL)의 학습효과에 관한 메타분석. 교육정보미디어연구. 14(3), 225-251. Son, M & Ha, J. M. (2008). A Meta-analysis on the Effects of PBL, 14(3), 225-251.
  7. 이광호.장은하 (2012). 문제중심학습(PBL)에서 초등예비교사들의 문제해결과정. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 15(2), 91-106. Lee, K. H. & Jang, E. H. (2012). The Research on PBL Application in Mathematics method Course, Education of primary school mathematics, 15(2), 91-106.
  8. 이미연.오영열 (2007). 수학적 과제가 수학적 의사소통에 미치는 영향. 수학교육학연구, 17(4), 395-418. Lee, M. Y. & Oh, Y. O. (2007). The Influence of Mathematical Tasks on Mathematical Communication. The journal of education research in mathematics, 17(4), 395-418.
  9. 이신득.권혁진 (2007). 실생활 중심의 교수-학습 자료 개발과 이를 활용한 수학수업에 대한 학생들의 인식 변화 고찰. 한국학교수학회논문집, 10(1), 45-69. Lee, S. D. & Kyun, H. J. (2007). The Development of Teaching-learning materials based on real life and the investigation of student's cognition change about mathematics class using developed materials. journal of the korean school mathematics society, 10(1), 45-69.
  10. 장윤영 (2008). 문제중심학습에서의 수학적 문제해결 행동 사례연구. 단국대학교 박사학위논문. Jang, Y. Y. (2008). A Case Study on mathematical behavior through PBL in problem solving. unpublished doctoral dissertation Dankook university.
  11. 전평국.이진아 (2002). 수학적 문제중심학습에서의 사회적 상호작용 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 13(1), 409-424. Jun, P. K. & Lee, J. A. (2002). Analysis of social interaction in mathematical PBL. Communications of mathematical education, 13(1), 409-424.
  12. 조성민.노선숙 (1999). 수학 교수-학습에서의 구성주의적 관점. 교육과학연구. 30(1), 105-123 Jo, S. M. & No, S. S. (1999). A View of the constructivism in mathematics. Ewha journal of Educational research, 30(1), 105-123.
  13. 조연순 (2006). 문제중심학습의 이론과 실제. 서울: 학지사. Jo, Y. S. (2006). Theory and practice of PBL. Seoul: Hakji-sa.
  14. 조연순.구성혜.박지윤.박혜영 (2005). 문제중심학습의 교수학습과정 연구:초등과학 수업에의 적용사례를 중심으로. 초등교육연구. 18(1), 61-87. JO, Y. S. ; Goo, S. H.; Park, J. Y. & Park, H. Y. (2005). A Study on Teaching and learning process of PBL: Application in elementary science curriculum, 18(1), 61-87.
  15. 조연순.이혜주.백은주.임현화 (2003). 문제중심학습(PBL)을 위한 문제개발절차 연구. 교육과정연구. 21(3), 215-242. Jo, Y. S.; Lee, H. J.; Baek, E. J. & Lim, H. H. (2003). A Study on the procedure of design for PBL. The korean society for curriculum studes, 21(3), 215-242.
  16. 최지영.이대현 (2004). 소집단 문제해결 학습에서 수학 문제 유형에 따른 의사소통의 패턴 분석. 한국학교수학회논문집. 12(3), 247-265. Choi, J. Y. & Lee, D. H. (2004). An Analysis of the Communication patterns according to the mathematical problem types in Small Group. Journal of the korean school mathematics society, 12(3), 247-265.
  17. 허난.하영화 (2011). 문제중심학습의 실행에 관한 수학교사의 인식조사:카드 활용 면담을 이용한 분류 체계 및 성분분석을 중심으로. 한국학교수학회논문집. 14(2), 143-161. Hu, N. & Ha. Y. H. (2011). On Mathematics teachers' Recognition about PBL Implementation : Taxonomic Analysis & Componential Analysis by using cards. Journal of korean school Mathematics society, 14(2), 143-161.
  18. Duch, B. J. (2001). Writing Problem for deeper understanding. In B.Duch, S. Groh, & D.Allen(ED.), The Power of Problem-Based Learning : A Practical "How To" for Teaching Undergraduate Course in Any Dicipline(pp.47-58). LLC : Stylus Publishing.
  19. Hmelo, C. E., & Evensen, D. H. (2000). Problem-based learning: Gaining insights on learning interactions through multiple methods of inquiry. In D. H. Evensen, & C. E. Hmelo (Ed.), problem-based learning: A research perspective(pp.1-6). Mahwah, NJ: Lawrence erlbaum associates.
  20. Torp, L., & Sage, S. M (2002). Problem as possibilities: Problem-Based Learning for K-16 Education(2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  21. Zumbach, J., Kumpf, D., & koch, S. C. (2004). Using multimedia to enhanced problem-based learning in elementary school. Information Technology in Childhood Educational Annual. 25-37. Proceeding of mathematical education, 44(1), 21-28.