An Evaluation Method for Web Contents Services

웹콘텐츠 서비스 평가

  • Jang, Hee S. (Pyeongtaek University, Department of Computer) ;
  • Park, Jong T. (Pyeongtaek University, Department of Digital Information & Statistics)
  • 장희선 (평택대학교 컴퓨터학과) ;
  • 박종태 (평택대학교 디지털응용정보학과)
  • Received : 2012.09.05
  • Accepted : 2012.09.17
  • Published : 2013.09.30

Abstract

As the Internet and mobile services increase, the use of wired/wireless web contents services increase and the demand for various contents explosively grows. To survive in competitive market, and to minimize the errors and warnings for web accessibility and standardization, and then to maximize the web usability, the periodical evaluation for web site should be performed with the events of web marketing and campaign. Through the web evaluation, the errors for technical programming language and contents offering can be found and diagnosed. In this paper, the quantitative and qualitative evaluation method for web site providing web contents are presented, and the analytic results for the 138 home pages in domestic are evaluated to validate the quantitative methodology. The accessibility, standardization, and usability factor are adopted for the evaluation in which accessibility is evaluated for perceivable, operable, understandable, and robust discipline with K-WAH(Korea-Web Accessibility Helper) tool, the standardization are measured for the number of errors and warnings in technical language with the W3C validator, and finally the usability factor is analyzed for the number of visits, average visit duration, and bounce rate with Google Analytics. In addition to, the quantitative analysis is also performed with the consideration of cost for construction and operation of web site. From the results, in the case of total score of 100 in conversion with relative weight, the average and standard deviation are evaluated to be 55 and 14, respectively. The correlation analysis indicates that the coefficient is estimated as 0.058, and then correlation between the quantitative results and cost is evaluated to be a little positive.

인터넷과 모바일 서비스의 증가로 유무선 웹 콘텐츠 서비스 이용이 증가하고 보다 다양한 콘텐츠 수요가 발생하고 있다. 경쟁력 있는 콘텐츠를 제공하는 웹사이트로 살아남기 위해 그리고 접근성, 웹표준에 대한 기술적 오류를 없애고 콘텐츠 이용률이 높은 사이트가 되기 위해서는 마케팅 및 캠페인과 같은 이벤트도 필요하지만 무엇보다도 정기적인 사이트 평가를 통하여 문제점을 진단하고 이를 해결하는 노력이 요구된다. 본 논문에서는 웹콘텐츠 서비스를 제공하는 사이트 평가 방법을 크게 정량적 방법과 정성적 방법으로 구분하여 제시하고 정량적 방법의 타당성을 검증하기 위해 국내 138개 홈페이지에 대한 평가 결과를 분석하였다. 정량평가를 위하여 접근성, 표준성 및 이용성 항목으로 구분하고 접근성은 K-WAH(Korea-Web Accessibility Helper)를 이용하여 인식 운용 이해의 용이성 및 기술적 진보성 항목에서의 오류수를 진단하고 표준성은 W3C Validator를 이용하여 웹표준의 오류 및 경고수를 분석하며, 이용성은 구글 애널리틱스를 이용하여 사용자 방문수, 평균 방문시간, 이탈률 등을 평가한다. 그리고 웹사이트에 대한 비용(구축 및 운용비)을 고려하여 정량평가와 비용 사이의 상관관계를 분석한다. 분석 결과, 100점 만점으로 환산하였을 때, 평균 55점, 표준편차 14점으로 평가되었으며 정량평가 점수와 비용 사이에는 양(+)의 상관관계가 존재하나 상관계수는 0.058로 그다지 높지 않음을 알 수 있다.

Keywords