초록
김용환은 1940~60년대에 활동한 한국의 주요 만화가의 한명이다. 김용환은 어린이 만화에서 시사만화에 이르기까지 다양한 장르의 만화를 그렸다. 뿐만 아니라 김용환은 해방 후 한국의 만화잡지와 만화신문의 발행을 주도 했고 한국만화의 선구자로서 높이 평가 받고 있다. 김용환은 만화뿐만 아니라 잡지와 신문, 소설의 삽화, 동양화, 역사화, 캐리커처 등 다양한 분야에서 많은 작품을 남겼다. 미술공부를 위해 일본으로 유학을 갔던 것이 계기가 되어 김용환은 일본에서 기타 코우지(북굉이(北宏二)) 라는 이름의 삽화가로 데뷔하게 된다. 이후 김용환은 일본의 유명 출판사의 잡지와 소설의 삽화가로 활발하게 활동했다. 그러나 국내에는 김용환의 일본 활동에 대한 간단한 이력과 몇 장의 삽화만이 소개 되어 있을뿐 구체적인 작품이나 그 내용에 대해서는 알려진 바가 없다. 본 논문에서는 그동안 한국에 소개되지 않았던 김용환의 일본 활동과 작품에 대해 자세히 살펴보도록 한다. 김용환이 삽화가 기타 코우지로서 구체적으로 어떠한 잡지에 어떠한 작품들을 실었는지, 그리고 삽화가로서 기타 코우지의 평가에 대해서도 서술해 보겠다. 본 논문은 일본의 국회 도서관에 소장되어 있는 자료를 바탕으로 기타 코우지의 이름으로 남겨진 잡지와 단행본의 삽화들에 대해 고찰 했다. 본 연구를 통해 김용환은 일본에서 다양한 출판사와 잡지에서 활발하게 활동 했으며 김용환이 삽화를 그린 많은 잡지들이 유명 출판사에서 간행된 인기 잡지였던 점을 알 수 있었다. 이것은 김용환이 일본에서도 그 실력을 크게 인정받고 있었다고 볼 수 있는 부분이다. 그러나 김용환의 삽화 상당수가 1930년대 말에서 1940년대 초에 그려졌다. 이 시기는 일본이 국가 총동원법을 내세워 전쟁을 위해 국가의 모든 역량을 집결 시키던 시기로 출판물도 엄격한 검열을 받았다. 이 시기 출판물의 대부분은 군국주의를 옹호하고 전쟁을 미화하는 내용이었고 김용환의 삽화 역시 예외일 수 없었다. 김용환의 일본 활동에 있어 큰 아쉬움으로 남는 부분이라고 할 수 있다. 본 논문은 김용환의 일본 활동에 대한 구체적인 자료의 발굴이라는 부분에서 의미가 있을 것이다. 그리고 향후 김용환의 작품에 대한 평가와 김용환의 다양한 이력에 대한 좀 더 깊이 있는 연구에 도움이 될 것으로 생각 한다.
Kim, Yong-Hwan is a one of the South Korean major cartoonists between 1940s and 1960s. Kim, Yong-Hwan drew a variety of genres from children's cartoon to current-affair cartoon. Furthermore, Kim, Yong-Hwan took the lead in publishing cartoon magazine and newspaper after the Independence, and has been highly appreciated as a pioneer of Korean cartoon. Kim, Yong-Hwan created many works in the fields of illustrations, Oriental painting, history painting, caricature, etc. After going study for painting to Japan, Kim, Yong-Hwan made his debut as an illustrator called Kita Koji in Japan. However, not much is known about his works in Japan, only there is a simple data about his Japan period and some pieces of illustration during Japan years. In this paper, I examined in detail about Kim, Yong-Hwan's work activity in Japan which has been little known in Korea for a long time. I studied on illustrations in magazines and books which he drew in the name of Kita Koji, on the basis of the data of the National Diet Library of Japan. I could know that Kim, Yong-Hwan worked actively in a diversity of publishers and magazines. In addition, I could realize that many magazines in which Kim, Yong-Hwan drew illustrations were very popular ones. This demonstrates that Kim, Yong-Hwan was much recognized in Japan for his talent. However, a large number of Kim, Yong-Hwan's illustrations were published from late 1930s to mid-1940s. This period was the years that Japan concentrated all her energy for World War II. All the publishing were severely censored during this period. A majority of publishing in this period supported Japanese militarism, and glorified Japan's war policy. Kim, Yong-Hwan's illustrations were no exception, too. It was really sorry about his activity during his Japan period. This essay means a lot to a field of cartoon studies in terms of a collection of materials during Kim, Yong-Hwan's Japan period. Besides, I think that henceforth, this paper can contribute to a follow-up study on Kim, Yong-Hwan' work and his broad background.