A Comparison Analysis of Gender Sensitivity Among Faculty, Students, and Enterprisers in Engineering

공대 교수, 대학생, 기업가의 성인지력 비교 분석

  • Paik, Seoung Hey (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Cho, Susun (Department of Computer Engineering, Korea National Universtiy of Transportation) ;
  • Kim, Jung Hee (Charge d'affaires, WISET Chungbuk Branch)
  • 백성혜 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 조수선 (한국교통대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김정희 (WISET 충북지역사업단 팀)
  • Received : 2013.08.25
  • Accepted : 2013.09.30
  • Published : 2013.07.30

Abstract

We surveyed perceptions of faculty, students, and enterprisers in engineering about gender issue in engineering. A total of 59 faculty members, 335 students (226 male, 109 female) of Korea National University of Transportation, and 28 employers of Chungbuk location were selected. The 25 survey questions for faculty, 30 for students, and 5 for employers were made. The analysis methods used included ${\chi}^2$ for cross analysis method. The results showed that faculty in general perceived differences between genders. They also perceived that women engineering students has a lack of leadership and low possibility of success in career in engineering. Also, they perceived disadvantages in application processes of women students. However, they expressed they did not reflect those factors in teaching and career advices. Women engineering majors showed low confidence in getting a job and success in career. They also thought they had no opportunities to gender-sensitive education in engineering courses. They were also very negative toward aptitude in engineering. These results were very similar to those of faculty. On the other hand, men students showed very low awareness of their women peers' perceptions. The perception of enterprisers was also different from faculty and students. These results indicate that there should be changes in perceptions of faculty and students in engineering for employments. For better education for women engineering majors, further research is needed.

이 연구에서는 공대 교수, 학생, 기업의 성인지에 대한 사고를 조사하였다. 한국교통대학교 공대 교수 59명, 남학생 226명, 여학생 109명, 그리고 충북에 소재한 기업의 인사담당자 28명을 대상으로 하였다. 교수 대상 설문지는 26문항, 학생용은 30문항, 기업용은 5문항으로 구성하였다. 분석은 ${\chi}^2$ 교차분석방법을 사용하였다. 연구 결과, 교수는 일반적으로 성차이에 대한 인식을 가지고 있었다. 교수들은 여학생이 리더십이 부족하고 성공에 대한 자신감이 낮다고 생각하였다. 또한 여학생의 취업에 불이익이 있다고 인식하였다. 그러나 그들은 이러한 생각을 교육이나 취업 안내에 반영하지 않았다. 여학생들 역시 취업에 대한 자신감이 낮았으며, 공학교육에서 성인지적 교수법이 적용되지 않는다고 생각하였다. 여학생들은 남학생보다 공학전공에 대해 부정적이었으며, 교수의 인식과 유사하였다. 한편 남학생은 동료 여학생의 성인지에 대해 무심하였다. 기업의 취업담당자들의 인식은 교수나 학생의 인식과 달랐다. 이러한 연구 결과로부터 교수와 학생의 취업에 대한 인식이 변화되어야 함을 알 수 있다. 여학생들을 위한 더 나은 공학전공교육을 위하여 앞으로 연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. 김동익 ․ 이영화(2009). 공대 여학생의 전공 관련 심리적 특성에 미치는 WIE 프로그램의 영향. 공학교육연구, 12(4): 46-55.
  2. 김지현 ․ 정윤경 ․ 오명숙(2011). 공대 여학생 진로장벽과 관련된 공대 교수의 성인지적 태도 탐색. 공학교육연구, 14(1): 46-54.
  3. 김혜란(2011). 성인지 예산과 성별영향평가의 연계방안, 한국 행정학회 동계학술발표논문집, 1-14.
  4. 도승이(2009). 여성공학도의 역할모델과 성 역할기대. 학업동기, 지로동기 간의 구조적 관계. The Korean Journal of Education Psychology, 23(4): 769-785.
  5. 민혜리 ․ 홍성연(2009). 공과대학 학생들의 수업에 대한 요구와 만족도에 근거한 공과대학 수업개선 방안 탐색. 공학교육연구, 12(4): 38-45.
  6. 박선희 ․ 김형수(2008). 삼각측정법을 적용한 여성 공학도 인식에 관한 기초조사. 공학교육연구, 11(2): 79-89.
  7. 박선희 ․ 신동은 ․ 최금진(2010). 여성공학도 진로장벽에 관한 남녀 인식 비교. 공학교육연구, 13(4): 77-86.
  8. 박지은 ․ 김지현 ․ 정윤경 ․ 오명숙(2009). 해외 여성 공학교육 프 로그램의 분석. 공학교육연구, 12(3): 79-95.
  9. 송효진(2012). 여성 IT인력 과소공급해결을 위한 성인지적 관점에서의 공학교육인증. 한국정책학회 하계학술발표논문집, 423-442.
  10. 임춘희 ․ 김동익(2011). 공대 여학생의 남자교수 상담에 대한 만족도와 요구도. 공학교육연구, 14(6): 3-15.
  11. 정윤경 ․ 오명숙 ․ 김지현(2008). 공대 여학생의 전공 관련 심리적 특성의 탐색. 공학교육연구, 11(4): 34-45.
  12. 최금진 ․ 박선희(2009). 여성공학도의 동기와 자기효능감에 관한 연구. 공학교육연구, 12(2): 3-13.
  13. 한지영 ․ 한승우 ․ 김영석(2010). 공과대학 여학생들을 위한 맞 춤형 교육프로그램 개발을 위한 요구조사. 공학교육연구, 13(4): 130-142.
  14. 허균 ․ 원효헌 ․ 이운식(2007). 학습자 인식 분석을 통한 여성 공학교육 방향 탐색 사례 연구. 공학교육연구, 10(3): 21-37.
  15. 한국교원대학교(2013). 여성과학기술인 육성 ․ 지원 사업 충북지역사업단 사업계획서.
  16. 한국여성과학기술인지원센터(2012). 2012 WISET 지역사업단 현장컨설팅계획
  17. 한국교통대학교(2012). 컴퓨터정보공학과, 컴퓨터정보공학심 화프로그램 자체평가보고서
  18. 홍경선 ․ 김동익 ․ 구수연 ․ 안진경(2011). 성인지적 교수전략을 바탕으로 한 수업 성찰과 멘토링 효과. Journal of Engineering Education Research, 14(2): 40-50. https://doi.org/10.18108/jeer.2011.14.2.40
  19. 홍경선 ․ 김동익 ․ 구수연 ․ 안진경(2010). 성인지적 교수전략을 활 용한 수업실태 분석 및 효과 연구. 공학교육연구, 13(4): 34-52.
  20. Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., and Tarule, J. E.(1986). Women's way of knowing: the development of self, voice, and mind. New York: Basic Books Inc.
  21. Sagebiel, F. and Dahmen, J.(2006). Masculinities in organizational cultures in engineering education in Europe: Results of the european Union project WomEng. European Journal of Engineering Education, 31(1), 5-14. https://doi.org/10.1080/03043790500429922
  22. Seymour, E.(1995). The loss of woman from science, mathematics, and engineering undergraduate majors: An explanatory account. Science Education, 79, 437-473. https://doi.org/10.1002/sce.3730790406
  23. Tonso, K. L.(1996). The impact of cultural norms on women. Journal of Engineering Education, July, 217-225.