A Study on Satisfaction of New Employee Engineering Introduction Training Program Applying CIPP Evaluation Model Focusing on D Corporation

CIPP 평가 모형을 적용한 대기업 사원 공학입문 교육 만족도에 관한 연구

  • Jeon, Ju-Hyun (Innovation Center for Engeineering Education, Chungang University) ;
  • Lee, Jae-Eung (School of Mechanical Engineering, Chungang University)
  • 전주현 (중앙대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 이재응 (중앙대학 공과대학 기계공학부)
  • Received : 2013.04.11
  • Accepted : 2013.05.13
  • Published : 2013.05.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the factors related to the satisfaction of the introductory engineering education program for the employees, who majored liberal arts or commerce, among the educational programs for industrial workers which are performed as an effort to spread the performance of the Innovation Center for Engineering Education, and reinforce the competitiveness through effective program operation. This study was performed on the basis of CIPP evaluation model (context, input, process, product). A factorial analysis and a regression analysis were conducted based on a survey made on 87 persons who completed the introductory engineering education program among the employees of D group who majored liberal arts or commerce. It is expected that this study will contribute toward suggesting the implications for designing and operating the educational programs for industrial workers in order to find out the important factors of satisfaction and to conduct the education operation with professionalism.

Keywords

References

  1. 강대구(2002). 산업인력 양성을 위한 농업계 고등학교 직업교육의 방향. 농업교육과 인적자원개발: 1-16.
  2. 김지하 ․ 장지현(2009). 기업의 교육.훈련 투자가 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향분석. 교육재정경제연구, 18(4): 29-57.
  3. 김진모(2006). 농업 ․ 농촌발전을 위한 농업인 교육훈련 프로그 램 평가. 농업교육과 인적자원개발, 39(3): 79-123.
  4. 대한상의 노사인력팀(2011). 대졸 신입직원 조기퇴사 및 기업의 대응 현황 조사. 대한상공회의소.
  5. 류지헌 ․ 김민정 ․ 고기정(2005). 기업 이러닝에서 학습자가 지각한 만족감에 영향을 미치는 요인. 교육정보미디어연구, 11(4): 191-220.
  6. 류지헌(2007). 기업 이러닝의 학습자 만족도에 영향을 미치는 요인. 기업교육연구, 9(1): 121-142.
  7. 박지원(2004). 신세대 신입사원의 특성을 고려한 신입사원 조기 정착화 방안. 월간 인사관리, 175: 18-21.
  8. 박한식(2007). 기업교육의 꽃, 신입사원 교육훈련방안. 인재경영, 11월호.
  9. 송영수(2008). 대학 영어전용강좌(EMI)의 학습 만족도에 영향을 미치는 요인. 교육정보미디어연구, 14(3): 61-84.
  10. 송영수(2010). CIPP 평가 모형을 적용한 기업 코칭 교육 만족도 연구. 한국HRD연구, 5(2): 1-22.
  11. 신수식 ․ 신창근(2001). 신입사원에 대한 현실적 직무소개가 입사 후 직무태도에 미치는 영향에 관한 연구. 인사관리연구, 25(2): 375-404.
  12. 엄동욱(2008). 대졸 신입사원의 조기퇴사 실태와 원인. 직업능력개발연구: 237-260.
  13. 유영만(2000). 디지털 시대의 신입사원 교육전략. 인사관리 10 월호.
  14. 유영만(2005). 최근 신입사원 교육훈련의 동향과 혁신방향. 인사관리, 11월호.
  15. 윤덕용(2011). 2012 대한민국과학기술연차대회 기조강연.
  16. 이만표(1999). 한국기업의 인재특성을 반영한 산업인력 육성 방안에 관한 연구. 산업교육연구. 6: 201-220.
  17. 이재응(2012). 2011 중앙대학교 공학교육혁신센터 뉴스레터.
  18. 전화춘(2007). CIPP평가모형을 적용한 초등학교 특별보충과정 평가. 초등교육연구, 20(1).
  19. 정재삼(1998). 교육 프로그램 개발 모형의 분석. 교과교육연구, 2(2): 80-97
  20. 정진국(2000). 교육개선을 위한 CIPP평가모형의 특징과 적용 방법. 교육학논총, 21(2): 103-121.
  21. 정현(1999). 기업체의 인재선발방법과 신채용제도의 도입적용 실태에 관한 연구. 창의력개발연구, 3: 1-32.
  22. 한준상(2010). 신입사원 교육의 문제점, HRD 전문가로서의 제언. 인재경영 10월호.
  23. Phillips. Jack J.(2003). HR 성공전략 ROI.(이성 역). 학지사 (원저 2001 출판).