DOI QR코드

DOI QR Code

Interactive Media Art Approaching Communication through the Nonverbal Communication

비언어 커뮤니케이션 관점에서 바라본 인터랙티브 미디어아트에 대한 접근 및 분석

  • 목선아 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 백준기 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Received : 2013.08.26
  • Accepted : 2013.10.22
  • Published : 2013.12.28

Abstract

In this study, we studied methods of communication among audiences, artwork and artist and analyzed interactive media art using the nonverbal communication methods. We analyzed the 4 types of nonverbal communication based on sign and meaning[1] and reclassified suitably for analysis of interactive media art. According to the analysis result, we draw typical characters by analyzing interactive media artwork which were corresponding to the each types. Also we analyzed overlap area and classify. Through these processes, we found communication methods in interactive media artwork connect audiences and artwork by organic combination of several nonverbal communication. In this paper, we suggest a new approach about the communication among audiences, artwork and artist through analyzing interactive media art using nonverbal communication.

본 논문은 비언어커뮤니케이션의 분류방법을 사용하여 인터랙티브 미디어아트를 분석하고 관객, 작품, 작가간의 커뮤니케이션 방법에 관하여 연구하였다. 비언어 커뮤니케이션 분류방법 중 기호 및 의미 분류방법[1]을 기반으로 4가지 유형을 분석하고 인터랙티브 미디어아트 작품 분석에 적합한 오감, 몸짓, 단서, 상호작용의 기준으로 재 분류를 시도하였다. 이를 통해 각 유형에 상응하는 인터랙티브 미디어아트 작품을 분석하여 유형별 특성을 도출해 내었다. 또한 작품들이 각 유형에 중첩되는 영역을 분석하고 상호작용하는 대상을 분류한 결과, 작품에 포함되는 커뮤니케이션 방법이 다양한 비언어 커뮤니케이션의 유기적 접목에 의해 관객과 작품을 연결하는 요인으로서 작용한다는 사실을 도출하였다. 본 연구는 비언어 커뮤니케이션의 분류방법을 사용하여 인터랙티브 미디어아트 분석을 통해 관객, 작품, 작가간의 커뮤니케이션 방법에 대한 새로운 접근 방법 제시한다.

Keywords

References

  1. 홍기선, "비언어 커뮤니케이션 분류에 대한 연구", 커뮤니케이션과학, 제15권, 제1호, pp.3-23, 1995.
  2. J. A. DeVito, Human communication: The basic course(8th ed.), New York: Addison Wesley Longman, 2000.
  3. 나은영, 인간커뮤니케이션과 미디어, 한나래, 2002.
  4. 마크 냅, 주디스 홀, 비언어커뮤니케이션, 커뮤니케이션북스, 2012
  5. C. H. Dodd, Dynamic of Intercultural Communication, Wm. C. Brown Company Publishers, 1982.
  6. 오미영, 커뮤니케이션, 커뮤니케이션북스, 2012
  7. G. M. Goldhaber, Organizational Communication, Wm. C. Brown Company Publishers, 1983.
  8. L. A. Samovar, R. E. Porter, and N. C. Jain, Understanding Intercultural Communication, Wadsworth Publishing Co., 1981.
  9. 김우룡, 장소원, 비언어적 커뮤니케이션론, 나남출판, 2004.
  10. J. C. Condon and F. Yousef, an Introduction to Intercultural Communication, The Bobbs-Merrill Company, Inc., 1975.
  11. J. Ruesch and W. Kees, Nonverbal Communication: Notes on the Visual Perception of Human Relations, Univ. of California Press, 1956.
  12. 송미숙, "미디어아트와 문화", 서양미술학회논문집, 제18권, pp.83-103, 2002.
  13. 진경아, 김종덕, "인터렉티브아트 인터페이스에 확장된 신체의 의미와 역할", 한국디자인문화학회지, 제16권, 제2호, pp.449-457, 2010.
  14. 양지현, 인터랙티브 미디어아트에서 비언어적커뮤니케이션에 관한 연구 : 점자의 형상화 작품 <공감>을 중심으로, 숭실대학교 일반대학원 학위논문, 2012.
  15. http://everyware.kr
  16. http://www.glassisland.co.kr/yoosangjun
  17. http://www.lozano-hemmer.com
  18. http://www.snibbe.com
  19. http://www.markuskison.de
  20. http://www.gk-design.co.jp
  21. http://www.soniacillari.net
  22. http://www.sonyexplorascience.jp