Starting Characteristics of Supersonic Exhaust Diffuser for Altitude Simulation Testing

고공환경 모사를 위한 초음속 디퓨저의 시동 특성 분석

  • 김용욱 (한국항공우주연구원 발사체추진기관팀) ;
  • 이정호 (한국항공우주연구원 발사체추진기관팀) ;
  • 김상헌 (한국항공우주연구원 발사체추진기관팀) ;
  • 오승협 (한국항공우주연구원 발사체추진기관팀)
  • Received : 2012.08.23
  • Accepted : 2012.11.01
  • Published : 2012.11.01

Abstract

Upper stage propulsion system designed for operation in the upper atmosphere should be tested under nozzle full flow conditions to verify its performance on the ground. KARI has carried out high altitude simulation test of KSLV-I kick motor using cylindrical supersonic exhaust diffuser. Also cold and hot flow test for the sub-scaled diffuser have been conducted to verify the design of real scale diffuser and to study its operating characteristics. This paper deals with the results obtained from these high altitude simulation tests.

고공 환경 하에서 작동하는 우주발사체 상단 추진기관의 경우 지상에서 실제 작동 환경에 가까운 조건에서 연소시험을 수행하여 그 성능을 검증하게 된다. KSLV-I 상단 추진기관의 경우 원통형 디퓨저를 이용하여 고공환경 모사시험을 수행하였으며, 디퓨저의 설계 검증 및 시동특성을 확인하기 위해 축소형 디퓨저에 대한 비반응 유동시험 및 연소시험을 수행하였다. 본 논문에서는 축소형과 실물형 디퓨저에 대한 시험 결과를 제시하고 시동특성에 대해 분석하였다.

Keywords

References

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