DOI QR코드

DOI QR Code

A Negotiation Method Based on Opportunity Cost in the Trucking Cargo Transportation Market

육상화물운송시장에서 기회비용을 고려한 협상방법론 연구

  • 김현수 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 조재형 (부산외국어대학교 특성화교육원)
  • Received : 2012.05.03
  • Accepted : 2012.06.21
  • Published : 2012.09.30

Abstract

As a way to allocate lots of orders to many participants for vehicle allocation problem, this study has used an agent negotiation based reverse auction model. This agent negotiation provides coordination functions allowing all participants to make a profit, and accomplishing Pareto optimum solution from the viewpoint of a whole trucking cargo transportation network. In order to build a strategic cooperation relationship based on information sharing, this agent negotiation provides a coordination mechanism in which all the participants including consignors, brokerage firms, and car owners are able to attain their own profits, and also that ensure a competitive market. This study has tried to prove that the result of an agent-based negotiation is the Pareto optimal solution under the present market environment. We established a mathematical formulation for a comparison with the Integer Programming model, and analysing e-Marketplace, structure of shipping expenses and brokerage system in the trucking cargo transportation industry.

Keywords

References

  1. 김용진, "기업 간 정보시스템 활용과 협력적 의사소통이 공급사슬성과에 미치는 영향 연구," 연세대학교 박사학위논문, 2003.
  2. 김용진, 안승범, 정웅, "화물차량 온라인 중개서비스 활성화에 관한 연구," 로지스틱스연구, 제13권, 제1호, 2005, pp.1-31.
  3. 김철민, 정석찬, "육상화물운송사업의 e-마켓플레이스 도입실태," e-비즈니스연구, 제6권, 제2호, 2005, pp.233-249.
  4. 김현수, 조재형, 최형림, 홍순구, "공급사슬구성에서 협력적 에이전트를 위한 시맨틱 웹설계," 정보시스템연구, 제13권, 제2호, 2004, pp.135-153.
  5. 김현수, 최형림, 홍순구, 정재운, 이진욱, "화물자동차 운송시장의 메커니즘과 문제해결을 위한 선결과제 분석에 관한 연구," 한국 시스템다이내믹스 연구, 제11권, 제1호, 2010, pp.5-25.
  6. 류성렬, 서우종, 구철모, "기업 간 의사결정 협력과 업무 성과에 관한 연구," 정보시스템연구, 제18권, 제3호, 2009, pp.89-110. https://doi.org/10.5859/KAIS.2009.18.3.089
  7. 박준철, "e-marketplace 이용기업의 신뢰가 몰입, 장기거래지향성, 협력에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제16권, 제2호, 2007, pp.123-144.
  8. 박영태, 강승우, "효율적인 수배송관리를 위한 물류 정보시스템개발에 관한 연구," 유통정보학회지, 제5권, 제2호, 2002, pp.35-53.
  9. 한국교통연구원 "화물자동차 공차율 저감 및 적재율 증진방안," 정책연구, 2006.
  10. 이주량, "오픈마켓에 대한 구매자 만족과 선호의 영향요인 이해: 오픈마켓과 종합인터넷쇼핑몰의 비교연구," 경영정보연구, 제16권, 제4호, 2006, pp.49-70.
  11. 이재학, 송영태, "국내 화물자동차운송업의 경쟁우위 결정우위에 관한 실증적 연구," 물류학회지, 제15권, 제1호, 2005, pp.165-190.
  12. 임재경, 윤정원, "화물자동차운송사업제도의 현황과 개선방향," 교통정책연구, 제12권, 제2호, 2005, pp.119-137.
  13. 정승주, 이태형, 주인식, "표준운임제 시범사업 실시를 위한 표준운임 재산정 연구," 한국교통연구원 최종보고서, 2010.
  14. Baita, F., Pesenti, R., Ukovich, W., and Favaretto, D., "A Comparison of Different Solution Approaches to the Vehicle Scheduling Problem in a Practical Case," Computers and Operations Research, Vol.27, No.13, 2000, pp.1249-1269. https://doi.org/10.1016/S0305-0548(99)00073-8
  15. Jeong, K. C., "Multi-Criteria Decision making based Logistics Brokerage Agents," IE Interfaces, Vol.16, No.4, 2003, pp.473-484.
  16. Karacapilidis, N., and Moratis, P., "Building an Agent-Mediated Electronic Commerce System with Decision Analysis Features," Decision Support Systems, Vol.32, No.1, 2001, pp.53-69. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(01)00100-2
  17. Kim, J. U., and Kim, Y. K., "A Decomposition Approach to a Multi-period Vehicle Scheduling Problems," Omega, Vol.27, No.4, 1999, pp.421-430. https://doi.org/10.1016/S0305-0483(98)00067-X
  18. Kurumatani, K., "User Intention Market for Multi-agent Navigation," AAAI 2002 Workshop on Multiagent Modeling and Simulation of Economic Systems, 2002, pp.1-4.
  19. Sandholm, T., "Algorithm for Optimal Winner Determination in Combination Auctions," Artificial Intelligence, Vol.135, Issue 1-2, 2002, pp.1-54. https://doi.org/10.1016/S0004-3702(01)00159-X
  20. Simatupang, T, M., and Sridharan, R., "The Collaborative Supply Chain," The International Journal of Logistics Management, Vol.13, No.1, 2002, pp.15-30. https://doi.org/10.1108/09574090210806333
  21. Vukadinovic, K., Teodorovic, D., and Pavkovic, G., "An Application of Neurofuzzy Modeling: The Vehicle Assignment Problem," European Journal of Operations Research, Vol.114, No.3, 1999, pp.474-488. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(98)00154-4