An Analysis of the Educational Gap between Local Governments : An Application of Data Envelopment Analysis(DEA)

교육효율성 측면에서의 지방자치단체 간 교육격차의 비교·분석 : 자료포락분석(DEA) 기법의 적용

  • Kim, SoonYang (Department of Public Administration, Yeungnam University) ;
  • Yoon, KiChan (Department of Public Health Medical Administration, Dongyang University)
  • 김순양 (영남대학교 행정학과) ;
  • 윤기찬 (동양대학교 보건의료행정학과)
  • Received : 2012.05.14
  • Accepted : 2012.06.15
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The aim of this paper is to analyze the educational gap between 250 local governments, by their location and size, in terms of the efficiency of education. For the analysis, this paper employed the data envelopment analysis(DEA), which can consider input and output factors simultaneously, as a research method. Input factor included student number per teacher, student number per class, student number per staff, and donation fund per student, whereas college entrance rate and employment rate were used as output factor. The data were collected through 'the school information' website. Research target was confined to high schools, taking into consideration the variables used for output factor. As a result of analysis, while the high schools in local governments around the capital area showed the high density of students in terms of input factor, college entrance rate and employment rate were higher in the high schools of non-capital area. An efficiency score was also higher in the schools of the non-capital area in both aspects of BCC and CCR models. By the size of local governments, high schools in agricultural-type and small-sized local governments were higher in the efficiency of education, compared to those in populated local governments.

본 연구는 교육의 투입요소와 산출요소를 포괄적으로 고려할 수 있는 자료포락분석(DEA) 기법을 적용하여, 전국 250개 지방자치단체의 소재지별 및 규모별 교육격차를, 교육효율성의 측면에서 비교 분석해 보고자 하는 것이다. 분석을 위한 투입요소로는 교사1인당 학생수, 학급당 학생수, 직원1인당 학생수, 학생1인당 발전기금을 선정하였으며, 산출요소로는 대학진학률과 취업률을 선정하였다. 분석에 필요한 자료는 학교알리미를 통해서 수집하였으며, 대상학교는 대학진학률과 취업률을 산출요소로 사용하기 때문에 초등학교와 중학교는 제외하고 고등학교만을 대상으로 하였다. 연구결과, 지방자치단체의 소재별로 수도권과 비수도권을 비교해 본 결과, 교사1인당 학생수, 학급당 학생수, 직원1인당 학생수 등 주요 투입요소의 측면에서 수도권 지방자치단체 관내 학교의 과밀도가 높게 나타났다. 반면에 산출요소인 대학진학률과 취업률은 비수도권 지방자치단체 관내 학교들이 보다 높게 나타났으며, 효율성 점수 역시 BCC모형과 CCR모형 모두에서 비수도권 지방자치단체 관내 학교들이 수도권 지방자치단체 관내 학교들보다 높게 나타났다. 다음에 지방자치단체 규모별 교육효율성의 차이를 분석한 결과는 인구가 적은 농촌형 지방자치단체가 대도시형 지방자치단체에 비해서 투입요소의 과밀도가 낮으며, 대학진학률과 취업률은 높게 나타났다. 그리고 교육효율성 측면에서도 대도시형이나 도농복합형보다 농촌형 지방자치단체 소재 학교들의 교육효율성이 높게 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단