초록
글로벌 금융위기의 영향으로 세계 각국은 이사보수의 적정성과 투명성의 제고를 위하여 노력을 기울이고 있다. 독일, 미국, 영국, 프랑스, 이탈리아. 일본 등에서는 이미 일정 수준 이상의 상장기업이나 금융기관들이 평균이 아닌 개인별 이사의 보수를 공시하고 있다. 그러나 우리나라의 경우 임원보수공시 제도는 여전히 임원 전체의 보수 총액만을 공시하도록 하고 있으며, 보수 기준이나 책정 절차 등에 대한 공시는 이루어지지 않고 있는 실정이다. 이처럼 불투명한 임원 보수 산정체계를 개선하고자 민주노동당 이정희 의원이 2009년 3월 12일 개별 임원의 보수를 공시하도록 하는 내용의 "자본시장과 금융투자업에 관한 법률 일부개정법률안"을 제시하였다. 재계는 우수인재 영입 위축, 회사의 기밀누설의 우려, 프라이버시 침해와 노사관계 악화 그리고 이사보수의 하향평준화를 가져와 경영자의 경영의욕이 떨어질 것이라는 점 등을 우려해 개인별 이사의 보수를 공개하는 것을 반대하고 있다. 지배주주가 임원보수 명목으로 우회배당하거나 회사 재산을 처분하는 등 사익을 추구할 수도 있기 때문에 이를 견제하기 위해서는 주요 선진국의 입법례처럼 개인별 이사의 보수를 공개하는 것을 강제할 필요가 있다. 이러한 개인별 이사의 보수 공개 의무화를 통하여 주주의 경영자 견제 수단의 하나인 상법 제388조가 유명무실하게 되는 것을 막을 수 있고 이사보수 산정의 투명성과 적정성을 확보할 수 있다.
Due to the influences of global financial crisis, countries are putting their efforts on the enhancement of appropriateness and transparency of director compensation. In several countries including Germany, the United States, the United Kingdom, France, and Italy, listed companies and financial institutions in certain levels make public announcement for compensations of individual directors, not the averages. Recently, even Asian countries including China, Hong Kong, and Singapore are introducing individual director compensation public announcement policies. On the other hand, in cases of companies, which must submit annual reports, under current Korean capital market laws and enforcement ordinances, they are obligated to mention 'total wage paid to all executives in that business year' on the annual report, but does not have to mention individual wages of each executive. About this, at the 17th national assembly, revised bill for the Securities and Exchange Act for companies to mention wages of each executive. The financial world is opposing to open individual director compensation to the public as they concern about the shrinking of outstanding human resources recruitment, breach of corporate confidence, privacy invasion, deterioration of labor-management relations, and downfall of the executive's management will as director compensation will be standardized downward; however, if public opening of individual director compensation is forced, domestic companies will prepare more objective and rational standards when they calculate director compensations, and moreover, it will prevent arbitrary intervention of dominant shareholders. Therefore, to clearly and efficiently control director compensation, we need regulations for obligating public opening of individual director compensation.