Perception of school environment and school adjustment in early adolescents during middle school transition

중학교 진학 전환기 청소년의 학교환경지각과 학교적응

  • 엄선영 (서울대학교 대학원 가정교육협동과정) ;
  • 이강이 (서울대학교 아동가족학과 겸 생활과학연구소)
  • Received : 2012.05.29
  • Accepted : 2012.08.20
  • Published : 2012.09.28

Abstract

The purposes of this study were to examine the overall tendency of perception of school environment and school adjustment in early adolescents during their transition from elementary to middle school. Also, examine the differences of adolescents' perception of school environment and school adjustment before and after entering secondary education. For this study, a total of 781 adolescents from middle school were asked to answer the questionnaire. And some objects of study, a total of 119 adolescents had answered in the same questionnaire content at the end of sixth grade of elementary school. The main findings were as followings. First, adolescents' perception of school environment during the transition to middle school was relatively good level, but perception of school safety appeared to be lower than average. Second, adolescents' school adjustment during the transition was comparatively good, particularly school life adjustment and school peer adjustment appeared to be above average. Third, there were significant positive relationships between perception of school environment and school adjustment. Fourth, adolescents' perception of school environment significantly decreased after they entered middle school, and significant differences were found in teacher support. Fifth, there were no differences in school adjustment before and after entering middle school, however school class adjustment and school life adjustment were significantly increased after the entrance into middle school.

이 연구에서는 중학교 진학 전환기 청소년의 학교환경지각 및 학교적응의 양상과 이들 간의 관계를 구체적으로 살펴보고자 하였다. 또한 전환기 청소년의 학교환경지각 및 학교적응의 양상이 중학교 진학 이전과 이후에 어떠한 차이를 보이는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울시 소재 2개 중학교의 1학년 전체 학생 781명을 대상으로 중학교 진학 초기인 3월말에 학교환경지각과 학교 적응에 대한 설문조사를 실시하였다. 한편, 중학교 진학 이전과 이후의 학교환경지각 및 학교적응의 차이를 살펴보기 위해, 이들 2개 중학교에 배정받는 인근의 1개 초등학교 6학년 전체 학생을 대상으로 사전에 6학년 말에 동일한 내용의 설문조사를 실시한 결과, 이후 조사대상 중학교에 배정받은 학생 126명이 표집되었으며, 부실 기재된 경우를 제외한 119명의 학교환경지각 및 학교적응자료를 수집하였다. 수집된 자료는 백분율, 평균, 표준편차, t검증, Pearson의 적률상관계수를 이용하여 통계 처리하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 진학 전환기 청소년의 학교환경지각은 비교적 양호한 수준이나 하위영역 중 학교에서의 안전도는 상대적으로 낮게 인식하였다. 둘째, 중학교 진학 전환기 청소년의 학교적응은 비교적 양호한 수준으로, 특히 학교생활과 학교친구에 대한 적응이 높게 나타났다. 셋째, 중학교 진학 전환기 청소년의 학교환경지각과 학교적응은 모든 하위영역에서 유의미한 정적 상관을 보였다. 넷째, 중학교 진학 전환기 청소년의 학교환경지각 점수는 중학교 진학 이전에 비해 진학 이후에 낮아지는 양상을 보였으며, 특히 교사 지지도에 대한 점수가 유의미하게 낮아졌다. 다섯째, 중학교 진학 전환기 청소년의 학교적응 점수는 중학교 진학 이전과 이후에 크게 차이가 없었으나, 하위영역 중 학교수업적응과 학교생활적응에서는 중학교 진학 이전보다 이후에 오히려 점수가 유의미하게 높아졌다.

Keywords