Abstract
The objectives of this study was to apprehend the displaying components by comparing and analyzing the ten types of construction textbooks used in Technical high schools by elaboration theory by Ferigeluth, and to supply preliminary data for the following revising textbooks. To achieve them, first, comparable units were excerpted by analyzing between the national textbooks of 7th curriculum and the new revised curriculum used in Technical high schools. Second, each five types of 7th and new curriculum textbooks were compared and analyzed by seven requisites in the Elaboration theory by Reigeluth. As the results of the study, first, elaborating process like conceptual, procedural, and theoretical elaboration has been applied to the different subjects according to their properties. Second, cognitive strategy activator among the seven strategies was widely used. Whereas, analogy was not applied to all the ten types of the text books. In addition, Learning prerequisite sequence was presented with only simple picture and explanation, and it was inadequately used in practice. Third, summary was more used in 7th curriculum text than the new revised text. Fourth, six strategy components were widely used to all texts except construction and materials in the five types of texts. Lastly synthesis of theory and practice was more used than summary in theory subjects and learner control was more used in the subject of the synthesis of theory and practice.
본 연구의 목적은 Reigeluth 의 정교화이론에 의한 공업계 고등학교 건설 교과서 10종을 비교 분석하여 제시 요소를 파악하고 차후 교과서 편찬 시 기초자료를 제공하고자 한다. 첫째, 공업계 고등학교 건설과의 7차 교육과정 교과서와 2007 개정 교육과정 교과서를 분석 하여 비교가능한 대단원을 추출하고 둘째, 정교화 이론에 의한 7가지 전략 요소에 비추어 7차 교육과정 교과서 5종과 개정 교육과정 교과서 5종을 비교 분석하였다. 연구 결과 첫째, 정교화 과정은 각 과목별 성격에 따라 개념적, 절차적, 이론적 정교화가 다양하게 활용되고 있다. 둘째, 7가지 전략요소 중 인지전략의 활성자가 가장 활발히 활용되고 있으며 비유는 10종 교과서 모두에서 활용되고 있지 않았고, 선수학습능력의 계열화 전략은 간단한 사진과 설명으로 제시되었을 뿐, 실제적으로 선수학습능력을 진단해보는 요소는 전 교과서가 미흡하였다. 셋째, 7차 교육과정 교과서가 개정 교육과정 교과서에 비하여 요약자 전략이 활발히 활용되었다. 넷째, 5종의 교과서 중 토목재료 시공을 제외한 전교과서는 6가지 전략 요소를 활발히 활용하였다. 마지막으로 이론과목에서 이론실습통합 과목보다 요약자 전략이 많이 사용되었고, 학습자 통제 전략은 오히려 이론실습통합 과목에서 많이 사용되었다.