DOI QR코드

DOI QR Code

과학고 및 영재고 Research and Education (R&E) 운영 현황 및 실태 분석

Study on the Research and Education (R&E) Programs in the Science High Schools and Gifted High Schools: Focusing on the Current Status

  • 투고 : 2012.08.20
  • 심사 : 2012.09.17
  • 발행 : 2012.09.30

초록

본 연구의 목적은 Research and Education(R&E) 현황과 실태를 분석하는 데 있다. 본 연구에서는 2010년에 운영된 과학고와 영재고 21개 학교의 R&E 과제 현황과 참여자 현황을 파악하였으며, 총 1,466명의 학생과 310명의 지도자를 대상으로 인식과 실태 조사를 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 과학고 18개교, 영재고 3개교에서 총 502개의 R&E 과제가 운영되었다. 이 중 362과제(72.1%)는 교수위주의 지도 형태이며, 교사단독 지도는 117과제(23.3%), 교수자문 지도는 23과제(4.6%)로 나타났다. 참여한 인원은 지도자가 861명(지도교수 385명, 지도교사 476명), 학생이 2,168명이며, R&E에 투입된 총 예산은 약 45억이다. 분석 결과 R&E 운영에 있어 1) 주제 선정 시 학생의 사전지식과 교육과정을 고려하고 2) 주제와 관련된 충분한 기초학습 기회를 제공해야 하며, 3) 수행 과정의 주기적인 점검 및 주도적인 연구 기회의 제공이 요구된다. 그리고 4) 지속적 연구관련 정보 지원과 5) 연구 수행환경의 개선이 필요할 것이다.

The purpose of this study was to investigate the current status of Research and Education (R&E) program. The sample included 21 high schools(18 science high schools and 3 gifted high schools) and 1,466 students and 310 mentors. The results are as follows. Total 502 R&E projects were planned and completed. 72.1% of the total research works were guided by professors only, 23.3% were guided by teachers only, and 4.6% were guided by professors and teachers together. Total R&E mentors were 861(385 professors and 476 teachers) and mentees were 2,168. The total budget of 2011 R&E was approximately 4.5 billion won. The needs for program improvement R&E were as follows. 1) When selecting R&E topics, mentors need to consider students' current knowledge level and school curriculum. 2) Mentors should provide enough opportunities to master topic-related basic knowledge. 3) The performance should be monitored periodically. 4) The support for continuous research and improvement of research environment were requested.

키워드

참고문헌

  1. 김경대, 심재영 (2008). R&E 프로그램을 체험한 과학영재들의 사사교육 프로그램 효과에 대한 인식: KAIST 신입생을 중심으로. 한국과학교육학회지, 28(4), 282-290.
  2. 박은영 (2007). 영재들의 지식공유와 상호작용 촉진을 위한 구성주의적 E-Mentoring 시스템의 조건 분석 및 설계. 중등교육연구, 55(2), 81-111.
  3. 박종원 (2009). 과학영재를 위한 사사교육 준비와 유형에 대한 논의. 과학영재교육, 1(3), 1-19.
  4. 심규철, 박경애, 길지현 (2009). 과학적 연구 기반 과학영재 사사교육 프로그램 개발. 국제과학영재학회지, 3(1), 9-19.
  5. 이광형, 편은진, 김영주, 한상준 (2007). 과학영재를 위한 e-mentoring 활성화방안. KAIST과학영재교육연구원 연구보고서 2007-19.
  6. 이선길 (2006). 고등학교 과학영재를 위한 사사 연구(R&E) 프로젝트 학습 모형의 개발과 적용. 박사학위논문. 이화여자대학교.
  7. 정영란 (2003). 웹기반 프로젝트 중심 학습이 학습자의 태도, 학습 결과 및 성찰적 실천 과정에 미치는 영향. 박사학위논문. 한양대학교.
  8. 정현철, 류춘렬, 채유정 (2012). 과학고 및 영재고 Research and Education (R&E) 운영실태 분석 및 활성화방안 제안: R&E 운영담당자 면담사례를 중심으로. 영재교육연구, 22(2), 243-264.
  9. 최호성, 강호감, 서혜애, 박일영, 이혁우, 이진희, 박경희, 박지현 (2003). 연구와 교육(R&E) 프로그램을 통한 과학영재의 창의성 신장 방안에 관한 연구. 한국과학재단 정책연구보고서 2002-5092.
  10. 편은진, 이선길, 오혜미, 이범진 (2008). 일반 과학고와 영재고등학교 R&E 실태 비교를 통한 지원 방안 특성화 연구. KAIST과학영재교육연구원 연구보고서 2008-40.
  11. Allen, T. D., Poteet, M. L., & Burroughs, S. M. (1997). The mentor's perspective: A qualitative inquiry and future research agenda. Journal of Vocational Behavior, 51(1), 70-89. https://doi.org/10.1006/jvbe.1997.1596
  12. Allen, T. D., & Eby, L. T. (2003). Relationships effectiveness for mentors: Factors associated with learning and quality. Journal of Management, 29(4), 469-486.
  13. Ambrose, D., Allen, J., & Huntley, S. (1994). Mentorship of the highly creative. Roeper Review, 17(2), 131-134. https://doi.org/10.1080/02783199409553641
  14. Beck, L. (1989). Mentorship: Benefits and effects on career development. Gifted Child Quarterly, 33(1), 22-28. https://doi.org/10.1177/001698628903300104
  15. Bowers, C. A., & Flinders, D. J. (1990). Responsive teaching: An ecological approach to classroom patterns of language, culture, and thought. NY: Teachers College Press.
  16. Casey, K. M., & Shore, B. M. (2000). Mentor's contributions to gifted adolescents' affective, social, and vocational development. Roeper Review, 22(4), 227-230. https://doi.org/10.1080/02783190009554043
  17. Clasen, D. R., & Hanson, M. (1987). Double mentoring: A process for facilitating mentorships for gifted students. Roeper Review, 10, 107-110. https://doi.org/10.1080/02783198709553096
  18. Ellingson, M. K., Haeger, W. W., & Feldhusen, J. F. (1986). The Purdue mentor program: A university-based mentorship experience for GICIT children. Gifted Child Today, 9(2), 2-5.
  19. Haeger, W. W., & Feldhusen, J. F. (1989). Developing a mentor program. East Aurora, NY: D.O.K. Publishers.
  20. Harris, R. (1985). The in/out approach to locating mentors for gifted programs. Gifted Child Today, 37(2), 10-11.
  21. Lambert, S. E., & Lambert, J. W. (1982). Mentoring: A powerful learning device. Gifted Child Today, 25(6), 12-13.
  22. Lengel, A. (1989). Mentee/mentor: Someone in my comer. Gifted Child Today, 12(1), 27-29.
  23. Moore, B. A., Feldhusen, J. F., & Owings, J. (1978). The Professional Career Exploration Program for minority and/or low income gifted and talent high school students. West Lafayette, IN: Purdue University Department of Education.
  24. Nash, D., & Treffinger, D. (1986). The mentor. East Aurora. NY: D.O.K. Publishers.
  25. Noller, R. B. (1982). Mentoring: A voiced scarf. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  26. Pleiss, M. K., & Feldhusen, J. F. (1995). Mentors role models, and heroes in lives of gifted children. Educational Psychologist, 30(3), 159-169. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3003_6
  27. Purdy, P. (1981). The great mentor hunt: Suggestions for the search. Gifted Child Today, 16(1), 18-20.
  28. Shim, K. C., & Kim, Y. S. (2005). Science gifted learning program: Research & education model. Journal of Korean Association for Research in Science Education, 25(6), 635-641.
  29. Tannenbaum, A. (1983). Gifted children. NY: Macmillan.
  30. Torrance, E. P. (1984). Mentor relationships: How they aid creative achievement, endure, change and die. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  31. VanTassel-Baska, J. (1989). Counseling the gifted. In J. F. Feldhusen, J. VanTassel-Baska, & K. Seeley (Eds.), Excellence in educating the gifted (pp. 299-314). Denver, CO: Love Publishing.
  32. Wiley, T. T. (2009). Elements of effective practice for mentoring (3rd Edition). Alecandria, Va: MetLife Foundation. Retrieved December 1, 2010, from http://www.mentoring.org/downloads/mentoring_1222.pdf
  33. Wilson, J. E., & Elman, N. (1990). Organizational benefits of mentoring. Academy of Management Executive, 4(4), 88-94.
  34. Young, A. M., & Perrewe, P. L. (2000). What did you expect? An examination of career-related support and social support among mentors and proteges. Journal of Management, 26(4), 611-632.