DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Vehicle Dynamics Performance Evaluation of Electric Active Roll Control System for SUV

SUV 차량용 전동식 능동 롤 제어 시스템의 성능 평가 기술 연구

  • 전광기 (자동차부품연구원 차체샤시기술연구센터) ;
  • 최성진 (자동차부품연구원 차체샤시기술연구센터) ;
  • 김준태 ((주)한화) ;
  • 이경수 (서울대학교 기계항공공학부)
  • Received : 2012.04.27
  • Accepted : 2012.09.04
  • Published : 2012.11.01

Abstract

Cornering maneuvers with reduced body roll and without comfort loss are important requirements for car manufacturers. An electric active roll control(ARC) system controls the body roll angle by using motor-driven actuators installed at the centers of the front and rear stabilizer bars. Co-simulation using the Matlab/Simulink controller model and the CarSim vehicle model was proposed to evaluate the performance of the ARC control algorithm. To validate the performance of the ARC actuator and system, bench tests and vehicle tests were proposed.

차량 선회 시 조종안정성과 주행 승차감을 향상시키기 위하여 능동적으로 차체의 롤(roll)을 줄이기 위한 연구가 진행되고 있다. 전동식 능동 롤 제어(ARC) 시스템은 전후 스테빌라이저바 중앙에 위치한 전동 모터 방식의 구동기에 의해 차량의 차체 롤을 제어한다. 본 연구에서는 이러한 전동식 ARC 시스템의 제어 성능 및 차량 동역학적 특성을 평가하고 검증하기 위한 해석, 벤치 시험, 실차 시험의 3단계 절차와 방법을 제안하였다. ARC 제어로직의 성능 및 타당성 평가를 위한 Matlab/Simulink와 CarSim 간의 연동-해석 방법을 제안하였고, ARC 구동기 및 시스템의 성능을 평가하기 위한 벤치 시험 방법과 실차 시험 방법을 제안하였다.

Keywords

References

  1. Mizuta, Y., Suzumura, M. and Matsumoto, S., 2008, "Ride Comfort Enhancement Using Active Stabilizer System," AVEC 2008, pp. 379-384.
  2. Konik, D., 2002, "Development of the Dynamic Drive for the new 7 Series of the BMW Group," Int. J. of Vehicle Design, Vol. 28, No. 1/2/3, 131-149. https://doi.org/10.1504/IJVD.2002.001983
  3. Kim, H. J., Lee, C. R., 2002, "Hybrid Roll Control using Electric ARC System Considering Limited Bandwidth of Actuating Module," Int. J. Automotive Technology, Vol. 3, No. 3, pp. 123-128.
  4. Ohta, Y., Kato, H., Yamada, D., Sato, K., Fukino, T., Nobuyama, E. and Buma, S., 2006, "Development of an Electric Active Stabilizer System Based on Robust Design," SAE paper No. 2006-01-0758.
  5. Suzuki, S., Buman, S., Urababa, S., Nishihara, A. and Taneda, A., 2006, "Development of Elecric Active Stabilizer Suspension System," SAE paper No. 2006-01-1537.
  6. Gaffney III, E. F., Keane, J. C., Nicols, J. T., 2009, "High Efficiency 2 Channel Active Roll Control System," SAE paper No. 2009-01-0222.
  7. Sorniotti, A., 2006, "Electro-Mechanical Active Roll Control : A New Solution for Active Suspensions," SAE paper No. 2006-01-1966.
  8. Jeon, K., Choi, S., Kim, J., Jang, K. and Yi, K., 2012, "Development of an Electric Active Roll Control(ARC) Algorithm for a SUV," Int. J. of Automotive Technology, Vol. 13, No. 2, pp. 247-253. https://doi.org/10.1007/s12239-012-0021-8