DOI QR코드

DOI QR Code

Application of data mining techniques for finding customer-oriented product market segments

고객지향 세분시장 획득을 위한 데이터 마이닝 기법 적용방안

  • 김종호 (경성대학교 경영정보학과)
  • Received : 2012.08.21
  • Accepted : 2012.09.12
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The definition of the product market in a supplier's point of view can cause various problems in the market activities of companies because specific situations are excluded and the consideration for discontinuity is lacking by identifying segmented markets with processes, raw materials, the similarity of product functions and so forth. Furthermore, as this definition is static and general, it is difficult to express and predict the dynamic market changes. Meanwhile, customer-oriented market segment can be obtained by grouping substitutable products and related customers in the situation pursuing specific benefits. This definition of the product market enables us to find threats and opportunities emerging in markets and promotes effective performance assessments and resource allocation. The purpose of this paper is suggesting a framework to select data mining techniques proper for the customer data characteristics to identify customer oriented product market.

공급자 관점의 상품시장 정의는 공정, 원자재, 상품기능의 유사성 등으로 세분시장을 정의함으로써 특정상황이 배제되고 불연속성에 대한 고려가 결여되어 있어 기업의 시장 활동에 여러 가지 문제를 발생시킬 수 있다. 이러한 정의는 다분히 정적이고 일반적이어서 시장의 여러 상황과 시간의 추이에 따른 시장변화를 표현, 예측하는 것이 매우 어렵다. 반면 고객지향의 시장 세분화는 특정 혜택이 추구되는 상황에서 대체 가능한 상품과 관련 고객들의 집합을 정의함으로써 획득 가능하다. 이러한 상품시장 정의는 시장에서 부상하는 위협과 기회를 발견하고 효과적인 실적평가와 효율적인 자원배분을 가능케 한다. 그러나 고객관점의 시장정의가 실제로 구현되기 위해서는 많은 전제조건이 있다. 즉, 고객의 행위와 판단에 관련된 충분한 자료의 확보가 가능해야 하며 이들 자료의 분석을 통해 의미 있는 정보를 제공할 수 있는 정보처리기법이 필요하다. 본 연구의 목표는 고객관점 상품시장 정의가 귀납적 방법에 상당히 근거한다는 데 착안하여 데이터 마이닝 기술을 활용하여 실제적 적용에 어려움이 많은 고객관점의 시장 세분화를 지원할 수 있는 방안을 제시하는 데 있다.

Keywords

References

  1. G. S. Day, et al., "Customer-Oriented Approached to Identifying Product-Markets", Journal of Marketing, Vol. 43, pp. 8-19, 1979. https://doi.org/10.2307/1250266
  2. R. K. Srivastava, et al., "A Customer oriented Approach for Determining Market Structures", Journal of Marketing, Vol. 48, pp.32-45, 1984. https://doi.org/10.2307/1251212
  3. P. R. Dickson and J. L. Ginter, "Market Segmentatio n, Product Differentiation, and Marketing Strategy", Journal of Marketing, Vol. 51, pp. 1-10, 1987.
  4. P. Kotler and K. L. Keller, Marketing Management, Pearson Education, New York, 2012.
  5. D. Tanier, L. I. Rusu, Strategic Management in utilizing datamining and warehousing technologies, Information Science Reference, Hershey PA, 2010.
  6. G. Linoff and M. Berry, Data Mining Techniques: For Marketing, Sales and Customer Relationship Management, Wiley, New York, 2011.
  7. K. Parsaye and M. H. Chignell, Intelligent Database Tools and Applications, John Wiley and Sons, New York, 1993.
  8. U. Fayyad et al., "From Data Ming to Knowledge Discovery in Databases", AI Magazine, Vol. 17, No. 3, pp. 37-54, 1996.
  9. 송임영, 이태석, 신기정, 김경창, "고객관계관리를 위한 통합 데이터 마이닝 모형 연구", 한국지능정보시스템학회논문지, 제13권, 제3호, pp. 83-99, 2007.
  10. 김진성, "데이터 마이닝 사례기반추론 기법에 기반한 인터넷 구매지원 시스템 구축에 관한 연구", 한국경영과학회지, 제28권, 제3호, pp.135-148, 2003.

Cited by

  1. KB국민카드의 빅데이터를 활용한 실시간 CRM 전략: 스마트 오퍼링 시스템 vol.25, pp.2, 2019, https://doi.org/10.13088/jiis.2019.25.2.001