DOI QR코드

DOI QR Code

게임세대를 위한 수학문장의 그래픽 표현방법

A Method of Graphic Representation of Mathematical Sentences for Game Generation

  • 장희동 (호서대학교 게임공학과)
  • 투고 : 2012.08.20
  • 심사 : 2012.10.16
  • 발행 : 2012.10.20

초록

그래픽으로 표현된 정보는 컴퓨터게임에 익숙한 게임세대들에게 정보를 인지하는데 텍스트보다 선호하는 스타일이다. 또한 수학교육에 있어서도, 그래픽으로 표현된 수학문제를 통해 해를 찾는 학습은 학습자들에게 문제해결 능력을 향상시키는 데 뚜렷한 효과가 있다고 한다. 본 논문에서는 게임세대인 학습자들의 효과적인 학습을 위해, 수학문장을 그래픽적으로 표현하는 방법을 제안하였다. 제안하는 방법은 가시성이 우수한 그래픽 요소들을 사용하여 단위정보를 논리적인 구조로 배치하고 단위 정보들 사이의 논리적인 연관성을 기호, 선분, 또는 화살표로 표현하여 게임세대들이 문장의 내용을 인지하지 쉽고 논리적으로 정확하게 이해할 수 있다. 기존의 수학문장의 그래픽표현방법과 달리 제안하는 방법은 문장의 시제와 태까지도 정확하게 표현할 수 있다. 제안하는 방법은 게임세대인 학습자들에게 효과적인 수학학습이 이루어질 수 있도록 학습도구로 사용될 수 있고 또 수학교육용 컴퓨터게임의 학습 스캐폴딩 기능을 위해 사용되는 수학정보의 그래픽표현을 위해 널리 활용될 수 있다.

The information represented by graphic is preferred more than by text to the game generation familiar to computer games in the cognitive style. The learning to solve the math problems represented by graphic is significantly effective to improve learner's problem-solving power in math education. In this paper, we proposed a method of graphic representation of mathematical sentences for effective learning of the game generation. The proposed method arranges the unit informations in the logical structure and represent the logical interrelation between the informations by symbols, line segments, or arrows using the graphic elements with good visibility for the game generation to recognize easily and to understand accurately the logical meaning. The proposed method is able to represent accurately the math sentences until the detail level that appears the tense and the voice of the sentences differently from the previous graphic representation method's ability. The proposed method could be used as learning tools and used widely to represent graphically mathematical informations for the instructional scaffolding of an educational game in oder that the game generation could learn effectively.

키워드

참고문헌

  1. J. C. Beck, M. Wade, "How the Gamer Generation Is Reshaping Business Forever", Harvard Business School Press, Boston, 2004.
  2. M. Prensky, "Digital Game-Based Learning", Paragon House, St. Paul, 2001.
  3. Y. P. Xin, A. K. Jitendra, "The effects of instruction in solving mathematical problems for students with learning problems: A meta-analysis", The journal of Special Education, Vol. 32, no. 4, pp. 207-225, 1999. https://doi.org/10.1177/002246699903200402
  4. S. Goldman, "Strategy Instruction in Mathematics", Learning Disability Quarterly, Vol. 12, pp. 43-55, 1989. https://doi.org/10.2307/1510251
  5. A. Jitendra, "Teaching Students Math Problem- Solving Through Graphic Representations", Teaching Exceptional Children, Vol. 34, no. 4, pp.34-38. 2002.
  6. Y. An, C. J. Bonk, "Finding that SPECIAL PLACE: Designing Digital Game-Based Learning Environment", TechTrends, vol. 53, no.3, pp. 43-48, 2009.
  7. H. Chang, "Object-Based Visual Representation for Mathematical Statements", IJUCI vol. 3, no. 1, April. 2011.
  8. A. G. Hamilton, "Logic for Mathematicians", Cambridge University Press, 1978.
  9. Irving M. Copi, Carl Cohen, "Introducation to Logic", 8th Ed. New York: Macmillan, 1990.
  10. 이익섭, 임홍빈, "국어문법론", 학연사, 1983.