Export Growth Strategy through Comparison of Korea and China's Cosmetics Export Competitiveness

한국과 중국 향장품의 수출경쟁력 비교를 통한 수출성장 전략

  • Received : 2012.05.06
  • Accepted : 2012.06.24
  • Published : 2012.06.27

Abstract

Korea's export economy across all industries are affected by the rise of China. The field of cosmetics can not be an exception. Expansion of the export of Chinese cosmetic goods can bring a greater concern to the export of Korea. Therefore, comparing the competitiveness of cosmetics in China and Korea will propose Implications for export growth strategy. To this end, comparing Korea cosmetic product's competitiveness with China, Revealed Comparative Advantage Index (RCA), Trade Specialization Index (TSI) and the status of import and export countries were comprehensively analyzed. In the case of Korea, items that have a competitive over China were No. 330499 and No. 330510. The following items in proportion were No. 330430 and No. 330590. By strengthening its position of these four items as major export items of Korea Cosmetics, export growth strategy in China and other markets around the world is needed.

한국의 수출경제구조에 있어서 중국의 부상은 모든 산업 전반에 걸쳐 영향을 받고 있으며, 특히 향장품 분야에서도 예외일 수 없다. 중국 향장품의 수출성장 추세는 한국 수출에 장애요인으로 작용할 우려가 크다. 따라서 한국과 중국 향장품의 경쟁력을 비교하여 수출성장 전략에 대한 시사점을 제안한다. 이를 위하여 무역특화지수와 현시비교우위지수와 수출입 국가 현황을 종합적으로 파악하여 분석하였다. 한국의 경우 중국에 비해 경쟁력이 있는 품목으로는 330499호, 330510호이며, 다음으로 330430호와 330590호로 나타났다. 이러한 4개 품목을 한국 향장품의 주요 수출품목으로 입지를 강화하여 중국은 물론 세계시장에서의 수출성장 전략이 필요하다.

Keywords