DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Good Mathematics Instruction by Key Instructional Elements of Measurement

측정 영역의 핵심 교수.학습 요소에 의한 좋은 수학 수업 분석

  • Received : 2012.07.05
  • Accepted : 2012.08.02
  • Published : 2012.08.31

Abstract

Considerable efforts have been attempted to identify what makes high-quality mathematics instruction, including diversity and variability across different educational systems and cultural contexts. As the instructional elements related to effective mathematics teaching can be commonly applied to different content domains, they may be efficient in selecting such teaching. However, such elements may not reflect on the specific but essential features of each domain. This paper compared and contrasted two sets of measurement teaching practices, which were recognized as good instruction, in terms of how the key elements of measurement domain were implemented. As such this paper is expected to accumulate significant knowledge about elements of effective mathematics instruction that are specialized in a particular content domain of measurement. This paper suggests that domain-specific approach be considered in studying good mathematics teaching.

좋은 수학 수업을 이루는 많은 요소들은 여러 내용 영역에 걸쳐 공통적으로 사용될 수 있기 때문에 효과적일 수 있지만, 각 내용 영역의 특징을 반영하지 못할 수도 있다. 이에 본 연구에서는 측정 영역에 초점을 맞추어 이 영역에서 다루어져야 할 핵심 교수 학습 요소를 추출하고, 초등 우수 수업으로 인정받은 수업 중 동일한 학습 주제 및 유사한 수업 흐름을 가진 수업을 2편씩 2세트를 선정하였다. 본 연구에서 개발된 측정 수업 분석틀에 의해 각 수업을 비교 분석한 결과 의미 있게 다른 측면이 일관되게 부각되었다. 본 연구는 측정 영역에서 좋은 수업의 구체적인 양상을 살펴볼 기회를 제공하며, 좋은 수학 수업에 대한 연구가 수학의 내용 영역별 특성을 반영할 필요성이 있음을 제안한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설(IV): 수학, 과학, 실과. 서울: 대한교과서주식회사.
  2. 교육과학기술부 (2011). 초․중등학교 교육과정 (교육인적자원부 고시 제2011-361호, 별책8). 서울: 대한교과서주식회사.
  3. 방정숙 (2010). 초등학교 수학 수업의 평가 기준 개발. 한국교원대학교 교육연구원 보고서: 교실친화적 교육실습 프로그램 개발.
  4. 송상헌 (2000). 초등학교 수학교실에서의 좋은 수업 구현을 위한 몇 가지 권고, 경인교육대학 과학교육연구소 학술지, 12, 29-49, 인천: 경인교육대학 과학교육연구소.
  5. 장윤정, 방정숙 (2011). 초등학교 수학 우수 수업 동영상에 대한 실태분석, 청람수학교육연구, 3(1), 58-73.
  6. 최승현 (2002). 학교 교육 내실화 방안 연구: 수학과 교육 내실화 방안 연구-좋은 수업 사례에 대한 질적 접근, 한국교육과정평가원, 연구보고 RRR 2002-4-3.
  7. 하수현, 방정숙, 주미경 (2010). 초등수학교육 연구동향: 최근 5년간 게재된 국내 학술지 논문을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 67-83.
  8. 황혜정 (2011). 수학 수업의 교사 지식에 관한 평가 요소 탐색: 교수.학습 방법 및 평가를 중심으로. 한국학교수학회논문집, 14(3), 241-263.
  9. Ball, D. L., & Forzani, F. M. (2009). The work of teaching and the challenge for teacher education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497-511. https://doi.org/10.1177/0022487109348479
  10. Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  11. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
  12. National Council of Teachers of Mathematics. (2007). Mathematics teaching today. Reston, VA: The Author.
  13. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  14. Cai, J., Wang, T., Wang, N., & Garber, T. (2009). Studying effective teaching from teachers' perspectives. In J. Cai, G. Kaiser, B. Perry, & N.-Y. Wang (Eds.), Effective mathematics teaching from teachers' perspectives: National and cross-national studies (pp.303-317). Rotterdam, The Netherlands: Sense.
  15. Clarke, D., Emanuelsoon, J., Jablonka, E., & Mok, I. A. C. (Eds.) (2006). Making connections: Comparing mathematics classrooms around the world. Rotterdam, The Netherlands: Sense.
  16. Franke, M. L., Kazemi, E., & Battey, D. (2007). Mathematics teaching and classroom practice. In K. Frank(Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp.225-256). Charlotte, NC: Information Age.
  17. Lampert, M. (2001). Teaching problems and the problems of teaching. New Haven, Conn: Yale University Press.
  18. Li, Y., & Kaiser, G. (Eds.). (2011). Expertise in mathematics instruction. New York: Springer.
  19. Lin P-J. & Li, Y. (2011). Expertise of mathematics teaching valued in Taiwanese classrooms. In Y. Li & G. Kaiser (Eds.), Expertise in mathematics instruction: An international perspective (pp. 263-291). New York: Springer.
  20. Pang, J. S. (2009). Good mathematics instruction in south korea. ZDM Mathematics Education, 41(3), 349-362. https://doi.org/10.1007/s11858-009-0169-5
  21. Smith, M. S., & Stein, M. K. (2011). 5 practices for orchestrating productive mathematics discussions. Reston, VA: NCTM.