References
- 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설(IV): 수학, 과학, 실과. 서울: 대한교과서주식회사.
- 교육과학기술부 (2011). 초․중등학교 교육과정 (교육인적자원부 고시 제2011-361호, 별책8). 서울: 대한교과서주식회사.
- 방정숙 (2010). 초등학교 수학 수업의 평가 기준 개발. 한국교원대학교 교육연구원 보고서: 교실친화적 교육실습 프로그램 개발.
- 송상헌 (2000). 초등학교 수학교실에서의 좋은 수업 구현을 위한 몇 가지 권고, 경인교육대학 과학교육연구소 학술지, 12, 29-49, 인천: 경인교육대학 과학교육연구소.
- 장윤정, 방정숙 (2011). 초등학교 수학 우수 수업 동영상에 대한 실태분석, 청람수학교육연구, 3(1), 58-73.
- 최승현 (2002). 학교 교육 내실화 방안 연구: 수학과 교육 내실화 방안 연구-좋은 수업 사례에 대한 질적 접근, 한국교육과정평가원, 연구보고 RRR 2002-4-3.
- 하수현, 방정숙, 주미경 (2010). 초등수학교육 연구동향: 최근 5년간 게재된 국내 학술지 논문을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 67-83.
- 황혜정 (2011). 수학 수업의 교사 지식에 관한 평가 요소 탐색: 교수.학습 방법 및 평가를 중심으로. 한국학교수학회논문집, 14(3), 241-263.
- Ball, D. L., & Forzani, F. M. (2009). The work of teaching and the challenge for teacher education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497-511. https://doi.org/10.1177/0022487109348479
- Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
- National Council of Teachers of Mathematics. (2007). Mathematics teaching today. Reston, VA: The Author.
- Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
- Cai, J., Wang, T., Wang, N., & Garber, T. (2009). Studying effective teaching from teachers' perspectives. In J. Cai, G. Kaiser, B. Perry, & N.-Y. Wang (Eds.), Effective mathematics teaching from teachers' perspectives: National and cross-national studies (pp.303-317). Rotterdam, The Netherlands: Sense.
- Clarke, D., Emanuelsoon, J., Jablonka, E., & Mok, I. A. C. (Eds.) (2006). Making connections: Comparing mathematics classrooms around the world. Rotterdam, The Netherlands: Sense.
- Franke, M. L., Kazemi, E., & Battey, D. (2007). Mathematics teaching and classroom practice. In K. Frank(Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp.225-256). Charlotte, NC: Information Age.
- Lampert, M. (2001). Teaching problems and the problems of teaching. New Haven, Conn: Yale University Press.
- Li, Y., & Kaiser, G. (Eds.). (2011). Expertise in mathematics instruction. New York: Springer.
- Lin P-J. & Li, Y. (2011). Expertise of mathematics teaching valued in Taiwanese classrooms. In Y. Li & G. Kaiser (Eds.), Expertise in mathematics instruction: An international perspective (pp. 263-291). New York: Springer.
- Pang, J. S. (2009). Good mathematics instruction in south korea. ZDM Mathematics Education, 41(3), 349-362. https://doi.org/10.1007/s11858-009-0169-5
- Smith, M. S., & Stein, M. K. (2011). 5 practices for orchestrating productive mathematics discussions. Reston, VA: NCTM.