Exploring the constructs of school happiness of elementary students

초등학생의 학교 행복감 구성요인 탐색

  • Received : 2012.03.21
  • Accepted : 2012.05.10
  • Published : 2012.05.31

Abstract

The purpose of this study was to identify the factors of school happiness of elementary students by implicit theory. For this purpose, 192 items for happiness were constructed based on 76 5th and 6th elementary students' free descriptions. Then 75 items were selected for preliminary factor analysis based on item appropriateness by evaluation of 28 elementary teachers. The happiness inventory composed 136 items was administered to 155 students and 36 items were selected based on exploratory factor analysis results. 4 factors-optimism, positive peer-relationship, self-esteem, consideration, and teacher-relationship-were extracted by principal component analysis. The confirmatory factor analysis indices indicated that 4 factor model of happiness was fit. The reliability(Cronbach's ${\alpha}$) was .996.

이 연구는 암묵적 접근을 통하여 초등학생의 학교 행복감 구성요인을 확인하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 대전시와 충청남도에 소재한 초등학교 5, 6학년 95명을 대상으로 '어떤 친구가 학교에서 행복할까요?'라는 질문에 자유롭게 기술하도록 하고 이를 바탕으로 학교 행복감 구성요인 추출을 위한 192문항을 작성하였다. 이어서 교사 28명을 대상으로 작성된 문항들의 적절성을 평가하도록 하고 75문항을 요인분석을 위한 문항으로 선정하였다. 요인분석을 위하여 이 문항들로 구성된 검사를 대전시와 충청남도에 소재한 초등학교 5학년과 6학년 학생 155명에게 실시하였다. 1차 요인분석을 통하여 최종적으로 36문항이 선정되었다. 선정된 문항을 중심으로 2차 요인분석을 하여 학교 행복감 구성요인이 추출되었다. 요인분석 방법은 주축요인분석을 하였다. 연구결과, 낙천주의, 친구관계에 대한 긍정적 지각, 자기 존중감, 배려심, 그리고 교사관계에 대한 긍정적 지각의 5요인이 추출되었다. 추출된 요인으로 학교 행복감 점수의 약 68%를 설명할 수 있다. 확인적 요인분석을 통하여 모형의 적합도를 검증한 결과 모든 지수의 값들이 수용기준 충족하여 학교 행복감 구성요인을 5개의 요인으로 모형화하는 것이 적합한 것으로 나타났다. Cronbach a=.996이었다. 이 연구에서는 초등학생의 학교 행복감 구성요인과 청소년의 학교 행복감 구성요인의 부분적으로 다른 이유를 밝히기 위한 후속연구의 필요성과 일반적인 행복감뿐만 아니라 특정 상황이나 맥락에서의 행복감 구성요인을 밝히기 위한 후속연구의 필요성이 제기되었다.

Keywords