Analyses of Middle School Students' Thoughts Causing Common Mistakes on Animal Classification

중학생의 동물 분류에서 오류 원인이 되는 사고 내용 분석

  • Gim, Wn Hwa (Educational Research Institute, Gyeongsang National University) ;
  • Hwang, Ui Wook (Kyungpook National University) ;
  • Kim, Yong-Jin (Educational Research Institute, Gyeongsang National University)
  • Received : 2012.04.30
  • Accepted : 2012.06.23
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study investigated the frequent mistakes and the causes of the alternative conceptions in the animal classification by using the questionnaire and interview with the middle school students (N=300). As results, some students have difficulties classifying suggested animals into vertebrates or invertebrates : snakes (31.7%), shrimps (28.3%), turtles (25.6%), frogs (24.7%), and starfish (10.7%) in order of precedence. These errors seemed to be caused by intuitive thinking over characteristics of physical motions and appearance of suggested animals, wrong inference from comparing to features of familiar animals and the lack of observation experience of the vertebrate backbone. Furthermore, the results showed that relatively many students made a mistake classifying subgroup members of vertebrates such as classifying salamanders into the class Reptilia (45.3%) and turtles into Amphibia (40.3%). It is likely that those errors are affected by ambiguousness of classification terminology (e.g. the term of Amphibia) and weak ability in relating the physiological and ecological feature to standard of classification feature. In addition, sociocultural factors could influence animal classification as 'bat in birds', 'whale in fish, and 'penguin in mammals'. The present study implied that teaching and learning animal classification may require an appropriate guide focused on activities to explore major characteristics used for the animal classification standard through providing more chances of animal observation rather than the cramming method of learning induced by technical memorizing.

이 연구에서는 중학생(N=300)을 대상으로 질문지와 면담을 통해 주요 동물의 분류에 관한 오류와 그 이유가 되는 사고 내용을 조사하였다. 연구결과, 척추동물과 무척추동물로 분류하는데 있어서 뱀(31.7%), 새우(28.3%), 거북이(25.6%), 개구리(24.7%), 불가사리(10.7%) 등의 순서로 오류의 빈도가 높았다. 이러한 오류의 이유는 각 동물의 운동 특성과 외형적 특성에 따른 직관적 사고, 다른 동물의 특성에 비유하여 잘못된 유추를 하는 것, 각 동물의 척추 관찰 부족 때문인 것으로 나타났다. 또한 척추동물의 하위분류군을 구분함에 있어서 '도롱뇽은 파충류(45.3%), 거북이는 양서류(40.3%)'로 대안개념을 갖는 오류가 높게 나타났다. 그 이유는 분류 용어의 모호함으로 인한 혼동과 각 동물의 생리 생태적 특성을 분류 기준의 특성에 연계시키지 못하는 것에 있었다. 박쥐, 고래, 펭귄의 분류에서는 사회 문화적 요인이 오류의 빈도에 영향을 주었다. 동물 분류의 교수 학습이 암기 위주의 주입식보다는 관찰을 통한 분류 기준의 특성을 탐색하는 활동의 지도가 필요하다.

Keywords