Journal of Science Education (과학교육연구지)
- Volume 36 Issue 1
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- Pages.120-129
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- 2012
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- 1225-3944(pISSN)
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- 2733-4074(eISSN)
The Analysis on Patterns of Questions in Elementary School Science Textbooks under the 2007 Revised Curriculum
2007년 개정교육과정에 따른 초등 과학교과서에 제시된 발문의 유형 분석
- Choi, Yoon-mi (Ulsan Sinbok Elementary School) ;
- Lee, Hyeong Cheol (Busan National University of Education)
- Received : 2012.04.30
- Accepted : 2012.06.18
- Published : 2012.06.30
Abstract
The purpose of this study is to provide informations for developing next elementary school science textbooks and educational implications for a spot of science class through analyzing patterns of questions in the elementary school science textbooks under the 2007 revised curriculum. To get a meaningful results, the 2,446 questions extracted by operation definition from 3~6 grade science text books were analyzed by modified analysis frame work based on Blosser's classified system. The findings of this study were as follows: First, among 2,446 questions, the propositional pattern element had the highest rate, 49.2%, the appreciable pattern element had the lowest rate, 1.4%, of all pattern elements. Second, from the results of comparing patterns of questions in each grade's science textbook, as the grade went higher, the rate of the applicable and the divergent pattern element tended to increase, and that of the other elements tended to decrease. Third, as the results of comparing patterns of questions of 4 each field in elementary science textbooks, the energy field questions were the largest in number, followed by the substance field. The rate of the propositional pattern element was the highest of all question elements in common in each field. In the reproductive and the propositional pattern element, the energy and the substance field had a little higher rate than the other fields. On the other hand, in the applicable and the divergent pattern element, the earth and the life field had a little higher rate than the other fields.
본 연구는 2007년 개정 초등 과학교과서의 발문 사고 유형 분석을 통해 현장 수업에 교육적 시사점을 제공하고, 향후 수시 개정되는 교과서 및 교사용 지도서 개발에 정보를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위하여 2007 개정 교육과정에 따른 초등학교 3~6학년 과학 교과서에 제시된 문장 중에서, 본 연구의 조작적 정의에 부합하는 2,446개의 발문을 추출하였고, 이것을 Blosser의 분류체계를 조금 수정한 분석틀로써 발문의 유형을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 추출된 2,446개 발문 중에서 제안적 발문요소가 49.2%로 가장 높게, 그리고 평가적 발문요소가 1.4%로서 가장 낮게 나왔다. 둘째, 학년별로 발문의 유형을 살펴본 결과, 모든 학년에서 제안적 발문요소가 가장 많이 나왔다. 또, 학년이 올라갈수록 재생적, 제안적, 예상적 발문요소는 점차 조금씩 줄어드는 경향을, 적용적, 확산적, 평가적 발문요소는 조금씩 증가하는 경향을 보였다. 셋째, 과학과 4개 영역인 에너지, 물질, 지구, 생명 영역에 나타난 발문의 유형을 분석해 보았을 때 에너지 영역의 발문 수가 가장 많았고 그 다음이 화학 영역이었다. 4개 영역 모두 제안적 발문요소가 가장 많이 나타났다. 재생적, 예상적 발문요소는 에너지와 물질 영역이 다른 두 영역보다 조금 더 많았고 적용적, 확산적 발문요소는 지구와 생명 영역이 다른 두 영역보다 조금 더 많았다.
Keywords