A Case Study on Learning Satisfaction and Learners' Needs Towards ${\ll}$Public Speaking${\gg}$ Course at Pusan National University

공학인 대상 ${\ll}$공적 말하기${\gg}$ 교육의 만족도와 학습자 요구 분석 사례 연구

  • Hwang, Soon-Hee (Center for Education Accreditation, Pusan National University)
  • 황순희 (부산대학교 교육인증지원센터)
  • Received : 2012.04.03
  • Accepted : 2012.05.21
  • Published : 2012.05.31

Abstract

The purpose of this paper is to verify the education effects of program for engineering students and extract the essential components to be included in the learning contents. For this, we investigated the lecture contents critically and analyzed the evaluation result of questionnaire to examine the students' learning satisfaction and learners' needs concerning the effectiveness of course. The survey using two types of questionnaires was conducted with 210 junior and senior students taking lectures of ${\ll}$Presentation and Debate Skills${\gg}$ in the college of engineering at Pusan National University. According to the evaluation result, students experienced various speech education's effects concerning (1) verbal components, (2) non-verbal components, (3) problem solving competence, (4) teamwork skills, etc. On the other side there have been pointed out as problems in the ${\ll}$Presentation and Debate Skills${\gg}$ class, such as (1) a large number of assignments, (2) insufficiency of more refined evaluation method for the individuals and (3) a well-balanced arrangement between 'theory' and 'practice' was needed. However more importantly, the individual students can not do practice sufficiently owing to the large scale of class. Therefore the various and effective ways to help students improve their communicative competence have to be developed further. Finally, there have been extracted several essential components to be included in the class and implications for ameliorating the class were discussed and suggested in detail.

Keywords

References

  1. 배원병 외(2003), 이공계가 한다! 글쓰기와 발표하기, 서울: 북스힐.
  2. 서미경(2010), "스피치 교육 프로그램이 의사소통 능력과 리더십에 미치는 효과", 화법연구 17: 한국화법학회, pp. 137-167.
  3. 이병혜(2008), "스피치 교육이 의사소통 및 문제해결 능력에 미치는 영향에 관한 연구", 화법연구 12: 한국화법학회, pp. 299-327.
  4. 이용숙(2011 a), "대학 수업 개선을 위한 자기 수업 분석 방법 개발 연구", 열린교육연구 19(1): 한국열린교육학회, pp. 1-34.
  5. 이용숙(2011 b), "'우수 수업 상' 수상 교수의 수업유형과 특성에 대한 문화기술적 연구", 교육방법연구 23(1): 한국교육방법학회, pp. 175-211.
  6. 이은실(2001), "Best Teacher의 수업특성 : 포항공대 졸업생 의 추천기준 분석", 고등교육연구 12(1): 한국고등교육학회, pp. 91-118.
  7. 장해순.강태완(2005), "스피치 교육이 커뮤니케이션 능력과 불안감에 미치는 영향", 한국언론학보 49(1): 한국언론학회, pp. 163-191.
  8. 전정미(2002), "대학생을 위한 말하기 교육 : 학습자 욕구에 바탕을 둔 교수-학습 내용 구성을 중심으로", 화법연구 14: 한국화법학회, pp. 85-112.
  9. 황순희(2011 a), "공학인 대상 '공적 말하기' 강의내용 개발 연 구 (I) : <프레젠테이션과 토론>을 중심으로", 수사학 14집: 한 국수사학회, pp. 127-165.
  10. 황순희(2011 b), "PBL 기반 <토의> 수업 모형의 구현과 평가 : 부산대학교 수업개발 사례를 중심으로", 공학교육연구 14(4): 한국공학교육학회, pp. 50-58.
  11. 황순희(2011 c), "공학인의 스피치 능력 평가방법 개발연구 : 스피치 불안과 상관요소 분석을 중심으로", 2011 공학교육학 술대회 발표논문.
  12. Bain, K.(2004), What the best college teachers do. Cambridge, MA: Harvard University Press.[안진환 외 공 역. 미국 최고의 교수들은 어떻게 가르치는가. 서울: 뜨인 돌 (2005)].
  13. Chambers, Harry E.(2001). Effective Communication Skills for Scientific and Technical Professionals, New York: Basic Books.
  14. Cravens, T. (1996). "Students' perceptions of the characteristics of teaching excellence", ERIC document reproduction service (ED 393 476).
  15. Greive, D. (1998). "Teaching strategies and techniques for adjunct faculty", ERIC document reproduction service (ED 428 804).