Case Study on Course Plan of Introductory Engineering Design for Students Majoring Civil and Environmental Engineering

토목환경공학과 특성을 고려한 공학입문설계 학습지도 사례연구

  • Park, Ji-Ho (Department of Civil and Environmental Engineering, Myongji University) ;
  • Chun, Young-Woo (Department of Civil and Environmental Engineering, Myongji University) ;
  • Kim, Young-Uk (Department of Civil and Environmental Engineering, Myongji University)
  • 박지호 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 전영우 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 김영욱 (명지대학교 토목환경공학과)
  • Received : 2011.08.08
  • Accepted : 2012.03.26
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This study summarized the case study of a course development of introductory engineering design considering the characteristics of civil and environmental engineering. The course mainly depends on conducting the design projects. The self-developed text book for the course consists of learning and activities of the core elements for the creation and decision of ideas and two independent design projects. Especially, the design project drew from a survey of students majoring in civil and environmental engineering and is well knitted to help students obtain the potential for soft-landing at higher major courses.

Keywords

References

  1. 고석준(2007). 공학입문 설계 교과목 개선을 위한 국내외 대학 비교 연구. 국민대학교.
  2. 김영진(2006). 웹을 활용한 체험학습 교수 설계 모형 개발 연구. 부산대학교.
  3. 명지대학교(2010), 한국공학교육인증 토목공학심화 프로그램 자체평가보고서.
  4. 박강, 박용원, 장혁수, 김영욱(2010). 공학 문제 해결의 길라 잡이 창의공학, 인피니티북스.
  5. 백윤수, 이준환, 김은태, 오경주, 박정선, 정지범(2006). 대학 신입생 공학설계교과목을 통한 창의성 교육의 성과. 공학교육연구, 9(2): 5-20.
  6. 이지성(2010), 여자라면 힐러리처럼, 다산라이프
  7. 전경원(1997). 창의성 프로그램이 대학생의 창의성 개발에 미치는 효과. 한국교육심리학회지, 11(2): 223-253.
  8. 최석민(2003). 창의성 교육의 접근방식탐색, 교육철학, 23: 315-331.
  9. 한정원(2011). 지식인의 서재, 행성:잎새