DOI QR코드

DOI QR Code

정치 후보의 용모와 지방선거

Feature of Political Candidate and Local Election

  • 박덕춘 (동서대학교 영상매스컴학부)
  • 투고 : 2012.06.29
  • 심사 : 2012.08.10
  • 발행 : 2012.08.31

초록

본 연구는 정치인들의 용모가 미디어 수용자인 유권자의 정서와 투표에 미치는 영향을 살펴본 실험 연구이다. 그동안 자세, 제스추어, 메이컵 등과 같은 비언어적 단서들에 관한 연구는 다수 진행되어 왔으나, 정치 후보의 얼굴에 표현되어지는 안경착용이 유권자에 미치는 영향에 관한 연구는 찾아보기 어렵다. 따라서 본 연구에서는 지방선거 TV연설에 노출된 대학생 피험자들을 대상으로 정치 후보의 안경 착용이 미디어 수용자에게 미치는 영향을 실험을 통해 살펴보았다. 연구결과 TV연설에서 정치 후보자의 안경 착용은 유권자의 친근감과 신뢰감에는 영향을 미치지 못하였으나, 유권자의 호감도와 지지도에는 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

This research explores the effect of features of political candidate on the electors' emotion and support. Though lots of researches have been proceeded about nonverbal communication clues such as posture, gesture, makeup, the research on the effect of glasses which can express in the face of candidate on the electors can not be easily found. For this experimental research, 2 group of subjects composed of university students was exposed to different type of TV address video and respond to survey questions which were analysed by SPSS program. This research found that the glasses of candidate could affect good feeling and support of electors but not on intimacy and confidence of them.

키워드