DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Balance Exercise on Various Support Surfaces on the Gross Motor Function and Balance Ability of Children with Cerebral Palsy

다양한 지지면에서 균형운동이 경직성 뇌성마비 양하지마비 아동의 대동작기능 및 균형능력에 미치는 효과

  • 이은정 (울산광역시장애인종합복지관) ;
  • 송주민 (대구대학교 신경과학교실)
  • Received : 2012.04.06
  • Accepted : 2012.08.22
  • Published : 2012.08.31

Abstract

Purpose : The present study has been performed to find the effects on gross motor function and balance ability of applying a balance exercise program consisting of motions able to stimulate balance-related sensory systems on various support surfaces along with goal-oriented upper extremity tasks to enhance the balance ability. Methods : 10children diagnosed as having spastic diplegia were selected as the subject for this study, of whom 5children were randomly assigned to a control group (CG) and the remainder to a balance exercise group (BEG) to perform the upper extremity task on various support surfaces. Each intervention was executed 30minutes per session with 2sessions a week for 12weeks. To make comparisons before and after intervention, gross motor function measure; standing; demention D(GMFM;D), walking/running/jumping ;demention E (GMFM;E) and pediatric balance scale (PBS) were evaluated. Results : The CG showed a significant difference (p<.05) in GMFM;E. BEG showed a significant difference (p<.05) in GMFM;D as well as GMFM;E and in PBS before and after intervention. BEG showed a significant improvement (p<.05) in GMFM;D and the PBS compared with the CG whereas it did not indicate any statistically significant difference in GMFM;E. Conclusion : According to the results of this study, it has been shown that a balance exercise accompanied by upper extremity task on various support surfaces had an effect on improvement in the gross motor function and the balance ability of children with spastic diplegic cerebral palsy.

Keywords

References

  1. 김경미, 김진미. 감각통합치료가 주의력결핍 및 과잉행동장애 아동의 균형 및 중력에 미치는 효과: 개별 실험 연구. 특수교육재활과학연구. 2007;46(4):103-30.
  2. 김정연, 윤형준. 감각자극을 활용한 운동프로그램이 뇌성마비 아동의 운동 타이밍 제어 능력에 미치는 효과. 한국지체부자유아교육학회지 중복지체부자유연구. 2010;53(2):81-97.
  3. 김혜선, 송병호. 발달장애 유아의 자세조절과 원시 반사조정 그리고 양측운동조절을 위한 전정자극 훈련의 효과. 특수교육요구아동연구. 2007;18:23-45.
  4. 류시원. 재활승마가 뇌성마비 아동의 균형과 상지기능에 미치는 영향. 대구한의대학교 보건대학원. 석사학위논문. 2012.
  5. 박명옥. 전정자극훈련이 뇌성마비아동의 균형에 미치는 영향. 단국대학교 특수교육대학원. 석사학위 논문. 2009.
  6. 송병호, 백지영, 이병희. 감각통합훈련이 뇌성마비 아동의 적응행동에 미친 효과. 발달장애학회지. 2003;7(2):1-18.
  7. 신은경, 송병호. 순환식 과제 지향 운동 프로그램이 뇌성마비 아동의 운동 기능 향상에 미치는 효과. 특수교육요구아동연구. 2007;19:69-91.
  8. 유병규 등. 발달장애 아동을 위한 운동치료. 영문출판사. 2006.
  9. 이병희. 아동중심 감각통합훈련이 뇌성마비아동의 균형에 미친 효과. 단국대학교 특수교육대학원석 사학위논문. 2001.
  10. 이은정. 스위스 볼 체간안정화 운동에 의한 뇌성마비 아동의 대동작 기능 및 균형 변화. 부산가톨릭대학교 생명과학대학원. 석사학위논문. 2009.
  11. 이은주, 박래준, 노효련. 탄성밴드 운동이 양하지 뇌성마비 아동의 대근운동 기능과 균형능력에 미치는 효과: 사례연구. 한국특수체육학회지. 2009;17 (4):249-67.
  12. 이창균. 수중 재활 운동이 중추 신경계 손상자의 균형 및 보행 능력에 미치는 영향. 성균관대학교 과학기술대학원. 석사학위논문. 2009.
  13. 임애진. 안구운동프로그램이 경직형뇌성마비 아동의 자세조절 및 시지각능력에 미치는 효과. 인제대학교. 석사학위논문. 2011.
  14. 임재현. 재활승마가 뇌병변 장애 아동의 대동작 기능과 균형성에 미치는 영향. 중앙대학교. 석사학위논문. 2010.
  15. 장미옥, 송병호. 하체간 근력강화 운동이 뇌성마비 아동의 유형에 따른 대동작 기능에 미치는 영향. 특수교육요구아동연구. 2008;21:135-60.
  16. 정승환. 장애인 승마 운동이 뇌성마비 아동의 평형성 및 척추자세에 미치는 영향. 용인대학교. 석사학위논문. 2010.
  17. 최대근. 고유수용성 감각 중심의 감각통합훈련이 발달지체 아동의 대근육 운동기능 및 균형 능력에 미치는 영향. 단국대학교 특수교육대학원. 석사학위논문. 2010.
  18. 최문희. 과제지향 훈련이 경직형 양하지 뇌성마비 아동의 앉기 균형 능력에 미치는 영향. 인제대학교 대학원. 석사학위논문. 2008.
  19. 최영철. 체간 근 강화 운동이 경직성 양하지 뇌성마비 아동의 앉은 자세 균형 수행력과 손 기능 향상에 미치는 영향. 대구대학교 대학원. 석사학위 논문. 2010.
  20. 최현진. 트레드밀 훈련이 경직성 양지마비아동의 대동작 운동과 ADL에 미치는 영향. 동신대학교 대학원. 석사학위논문. 2010.
  21. 홍탁순, 김선웅. 아동기의 연령단계별, 운동기술수준별에 따른 맥락간섭 효과. 발육발달학회지. 2003;11(3):105-16.
  22. 황지혜, 장현정, 박대성 등. 경직성 양지마비형 뇌성마비 소아의 발안정판 위 앉은 자세 조절 능력 평가. 대한재활의학회지. 2009;33(5):552-6.
  23. Aruin AS, Nicholas JJ, Latash ML. Anticipatory postural adjustments during standing in belowthe- knee amputees. Clin Biomech (Bristol, Avon). 1997;12(1):52-9. https://doi.org/10.1016/S0268-0033(96)00053-8
  24. Ayres RE. Amniocentesis and the significance of methemalbumin. J Am Osteopath Assoc. 1972;72(4):385-9.
  25. Bleck EE. Management of the lower extremities in children who have cerebral palsy. J Bone Joint surg Am. 1990;72(1):140-4. https://doi.org/10.2106/00004623-199072010-00025
  26. Carlberg EB, Hadders-Alqra M. Postural dysfunctionin children with cerebral palsy : some implications for therapeutic guidance. Neural Plast. 2005;12 (2-3):221-8; discussion 263-72. https://doi.org/10.1155/NP.2005.221
  27. Cameron MH, Monroe LG. Physical rehabilitation; Evidence-based examination, evaluation, and intervention. Elsvier Inc. 2007.
  28. Carr JH, Shepherd RB. Stroke rehabilitation. London. Butterworth-Heinemann. 2003.
  29. Carrieve B. The 'Swiss Ball': An effective tool in physiotherapy for patients, families and pysiotherapists. Physiotherapy. 1999;85(10):552-61. https://doi.org/10.1016/S0031-9406(05)61249-7
  30. Damiano DL, Abel MF. Relation of gait analysis to gross motor function in cerebral palsy. Dev Med Child Neurol. 1996;38(5):389-96.
  31. Ferdjallah M, Harris GF, Smith P et al. Analysis of postural control synergies during quiet standing in healthy children and children with cerebral palsy. Clin Biomech (Bristol, Avon). 2002;17(3):203-10. https://doi.org/10.1016/S0268-0033(01)00121-8
  32. Franjoine MR, Gunther JS, Taylor MJ. Pediatric balance scale: a modifired version of the berg balance scale for the school-age child with mild to moderate motor impairment. Pediar Phys Ther. 2003;15(2):114-28. https://doi.org/10.1097/01.PEP.0000068117.48023.18
  33. Gough M. Continuous posturalmanagementand the prevention of deformity in children with cerebral palsy: an appraisal. Dev Med Child Neurol. 2009;51(2):105-10. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2008.03160.x
  34. Janda VM. sensory motor stimulation. In: Libenson C. Rehabilitation of the spine. A. practitioner's manual. Baltimore williams & wilkins. 1996:319-28.
  35. Kranowitz C. The out-of-sync child has fun: activities for kids with sensory integration dysfunction. Penguin Putnam. 2003.
  36. Nelson KB. Can we prevent cerebral palsy?. N Eng J Med. 2003;349(18):1765-9. https://doi.org/10.1056/NEJMsb035364
  37. Papavasiliou AS. Management of motor problems in cerebral palsy:A critical update for the clinician. Eur J Paediatr neurol. 2009;13(5):387-96. https://doi.org/10.1016/j.ejpn.2008.07.009
  38. Rose DJ. Fallprooft: A comprehensive balance and mobility training program. Champaign. 3rd ed. Human Kinetics. 2003.
  39. Sekendiz B, Cug M, Korkusuz F. Effects of Swiss ball core strength training on strength, endurance, flexibility, and balance in sedentary women. J Strength Cond Res. 2010;24(11):3032-40. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181d82e70
  40. Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor Control: Theory and practical applications. 2nd ed. Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins. 2000.
  41. Snell ME, Brown F. Introduction of students with severe disabilities. 6th ed. Prentice Hall. 2006.
  42. Song JM, Kim SM, Kim JS. The Effect of Balance Training with upper extremity exercise on the improvement of balance performance after stroke. PTK. 2007;14(4):75-83.
  43. Sutherland DH, Hagy JL. Measurement of gait movements from motion picture film. J Bone Joint Surg Am. 1972;54(4):787-97. https://doi.org/10.2106/00004623-197254040-00009

Cited by

  1. 운동실조형 뇌성마비 아동의 이중과제훈련에 의한 균형 및 일상생활활동의 변화 : 사례보고 vol.4, pp.4, 2016, https://doi.org/10.15268/ksim.2016.4.4.091
  2. 국내 뇌성마비 아동의 자세조절 향상을 위한 운동 중재 효과: 체계적 고찰 vol.14, pp.2, 2016, https://doi.org/10.18064/jkasi.2016.14.2.046