Abstract
Purpose: In this study, we evaluated the effects of training for survival prediction of terminally ill patients in terms of medical professionals' confidence, accuracy and knowledge of survival prediction. Methods: Twenty-nine participants completed a self-administered questionnaire where they scored their confidence, accuracy and knowledge of survival prediction before and after the training session. The training was provided in July 2009 at a university hospital located in Gyeonggi province, Republic of Korea. The participants were instructed by a professor of family medicine specialized in hospice palliative medicine to predict survival of a case using the palliative prognostic score and objective prognostic score. The training was provided in the form of a PowerPoint presentation for 40 minutes. Results: Participants' confidence in survival prediction significantly increased from $4.00{\pm}1.73$ ($mean{\pm}SD$) (0~10, visual analogue scale) to $5.83{\pm}1.71$ after the training (P<0.001). Before training, participant's level of confidence significantly correlated with their age (P=0.04). The training significantly improved the correlation between the confidence level and the number of terminal cancer patients whom they have experienced (P=0.005 before training, P=0.017 after training). Participant's accuracy in survival prediction also significantly improved from 14 of 29 (48%) to 27 of 29 (93.1%) (P<0.001). The change in knowledge of survival prediction was too small to be statistically analyzed. Conclusion: After training, the confidence and accuracy scores significantly improved. Further study with a greater number of participants is needed to generalize this finding.
목적: 많은 의료인들은 여명 예측을 어려워하는데, 교육의 부족이 이러한 어려움을 가져오는 요인들 중 하나이다. 그러나 최근 여명 예측에 도움이 되는 여러 가지 예후 지수가 발표되었다. 본 연구에서는 의료인들을 대상으로 예후 지수에 대해 교육을 실시하고 이러한 교육이 여명 예측의 정확도, 자신감, 지식을 향상시키는지 알아보고자 하였다. 방법: 2009년 7월 22일, 경기도 소재 일개 대학병원에서 '말기암환자의 여명 예측'에 대한 교육을 실시하고 간호사 및 의사 29명의 참가자를 대상으로 교육 전 후의 여명 예측에 대한 자신감, 정확도, 지식의 항목을 중심으로 변화를 측정하였다. 교육은 완화의학을 전공한 1인의 가정의학과 교수가 파워포인트를 사용하여 Palliative Prognostic score (PaP score)와 Objective Prognostic Score (OPS)에 대해 강의하고 상호문답 방식으로 40여분간 진행하였다. 결과: 교육 전 후의 자신감 평균은 교육 전의 $4.00{\pm}1.73$ (평균${\pm}$표준편차)점 (0~10 visual analog scale)에 비해서 교육 후가 $5.83{\pm}1.71$점으로 유의하게 높았으며(P<0.001) 나이가 많을수록 교육 전 여명 예측의 자신감이 유의하게 높았고(P=0.04), 진료 또는 간호 증례 수가 많을수록 여명 예측 교육 전 후의 자신감이 유의하게 높게 나왔다(각각 P=0.005, P=0.017). 교육 전 후의 여명 예측 정확도도 교육 후가 27/29명(93.1%), 교육 전이 14/29명(48.0%)으로, 교육 후가 교육 전보다 유의하게 높게 나왔다(P<0.001). 결론: 예후 지수를 활용하여 여명 예측을 교육했을 때 여명 예측에 대한 자신감, 정확도의 상승은 유의하였다. 이러한 결과의 일반화를 위해 앞으로 의료인들을 대상으로 하는 생존 기간 예측 교육이 필요할 것이다.