The Effect of Cultural Marketing on a Corporate Image and Purchase Intention in the Foodservice Industry

외식기업의 문화마케팅이 기업이미지와 구매의도에 미치는 영향

  • Jin, Yang-Ho (Dept. of Foodservice Management, Kyonggi University) ;
  • Han, In-Kyung (Dept. of Foodservice Management, Kyonggi University)
  • 진양호 (경기대학교 대학원 외식조리관리학과) ;
  • 한인경 (경기대학교 대학원 외식조리관리학과)
  • Received : 2012.01.26
  • Accepted : 2012.06.07
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of this study is to find the effect of cultural marketing on a corporate image and purchase intention in the foodservice industry. For this, a survey was carried out through a convenience sample of 300 people in their 20s and 60s, who have experience of using family restaurants located in Seoul area, from June 1 to August 30, 2011. The result of this study is summarized as follows. First, the effect of cultural marketing on a corporate image in the foodservice industry showed that cultural promotion and corporation have a statistically significant positive effect on a corporate image(p<.05). Second, the effect of a corporate image on purchase intention showed that a corporate image has a statistically significant positive effect on purchase intention(p<.001). Third, the mediating effect of a corporate image in the relationship between cultural marketing and purchase intention in the foodservice industry showed that a corporate image mediated partially in the relationship between cultural support, cultural direction, cultural corporation, cultural sales promotion, and purchase intention. From above-mentioned findings, the cultural promotion and corporation factors of cultural marketing in the foodservice industry had a positive effect on a corporate image. And the cultural promotion, direction and corporation factors had a positive effect on purchase intention in the foodservice industry. It suggests that cultural marketing could not only boost a positive corporate image but affect purchase intention, contributing to higher sales in the foodservice industry.

본 연구는 외식기업 문화마케팅이 기업이미지와 구매의도에 미치는 영향을 밝히는데 목적을 갖고, 서울 지역에 소재한 패밀리레스토랑 이용 유경험자 20대~60대 남 여 총 300명을 편의표본추출 하여 2011년 6월 1일~8월 30일 간 설문조사를 실시하였다. 분석결과 첫째, 외식기업 문화마케팅이 기업이미지에 미치는 영향을 검증한 결과 문화판촉, 문화기업이 기업이미지에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(p<.05). 둘째, 기업이미지가 구매의도에 미치는 영향을 검증한 결과 기업이미지는 구매의도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(p<.001). 셋째, 외식기업의 문화마케팅과 구매의도의 관계에서 기업이미지의 매개효과를 분석한 결과 기업이미지는 문화지원, 문화연출, 문화기업, 문화판촉과 구매의도간의 관계에 있어 부분 매개하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 볼 때 외식기업에서의 문화마케팅 중 문화판촉과 문화기업 요인이 기업이미지에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치고, 문화판촉, 문화연출, 문화기업 또한 외식기업의 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 문화마케팅에 의한 결과로 기업이미지의 긍정적인 향상과 함께 구매의도에도 영향을 미쳐 외식기업의 매출향상에 기여할 수 있음을 시사한 것으로 볼 수 있다.

Keywords