The Koreans Apology Map: An Analysis of Apologies by Types during the Past 10 Years

한국인의 사과 지형: 지난 10년간 사과문의 조직 및 유형 별 분석

  • 김영욱 (이화여자대학교 언론홍보영상학부) ;
  • 양정은 (이화여자대학교 커뮤니케이션미디어연구소)
  • Received : 2012.05.31
  • Accepted : 2012.07.16
  • Published : 2012.08.15

Abstract

The purpose of the study was to analyze the apologies made in Korea for the past 10 years, and to diagnose how Koreans used crisis communication strategies. For the analysis, typology of crisis communication strategy was adopted from previous study as well as the new typology distinctively found in Korea. Also preferred crisis communication strategies were analyzed by crisis subject, by crisis type and by stage of crisis. Results showed that among the crisis communication strategies, apology and corrective action were the most used strategies, followed by bolstering and appealing to sympathy. Preferred crisis communication also differed by crisis subject, by crisis type and by stage of crisis. When the crisis subject were government or public institutions, when the locus of crisis responsibility was internal, and when the crisis was a controllable human/social crisis, the justification strategy was preferred. The results seemed to be related to the unique cultural characteristics of Koreans, especially to sense of Cheong and Chemyon. Indirect corrective action and transcendence were Chemyon-saving strategies while bolstering and appealing to sympathy were strategies appealing to Cheong. Future study should address the new typology of crisis communication strategy reflecting the cultural characteristic.

이 연구의 목적은 우리나라에서 이루어진 2000년대 10년간의 사과문 분석을 통하여 우리나라 사람들이 어떤 위기 커뮤니케이션 전략을 사용하고 있는지 실제적인 상황 진단을 내려 보는 것이다. 이를 위해 기존 문헌에서 사용된 사과전략의 유형과 우리나라 사과문에서 독 특하게 발견된 사과 유형을 탐색하여 분석에 이용하였다. 또한 조직별, 위기 유형별, 위기진행시기별로 각각 다르게 나타나는 위기 커뮤니케이션 전략을 세부적으로 알아보았다. 분석 결과 위기 커뮤니케이션 전략 중 사과 전략과 수정행위 전략이 가장 많이 사용되고 있었으며, 입지 강화와 동정심유발 전략이 그 뒤를 이었다. 조직별, 위기 유형별, 위기 진행시기별로도 선호되는 위기 커뮤니케이션 전략에 차이가 있었는데, 정부나 공적기관의 경우, 위기의 책임성이 내부에 있는 경우 및 통제력이 있다고 여겨지는 인문사회위기인 경우 정당화 전략을 선호하는 경향이 나타났다. 이와 같은 결과는 우리나라의 문화적 특징인 정, 체면 의식과 관련되어 있는 것으로 보인다. 즉 광범위한 의미에서 간접적 수정행위 전략, 초월 전략 등은 일종의 체면유지 전략으로 이해될 수 있으며, 입지강화나 동정심 유발은 인정에 호소하는 전략이라고 해석할 수 있다. 향후 연구에서는 이러한 우리나라의 문화적 특징을 반영한 새로운 위기 커뮤니케이션 유형화와 함께 그것의 효과를 입증하는 실증연구가 이루어져야 할 것으로 보인다.

Keywords