A Study on Teachers' perceptions and attitude toward students' piracy of digital contents

학생들의 디지털 콘텐츠 불법복제에 대한 교사들의 인식과 태도에 관한 연구

  • 김미량 (성균관대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 김덕정 (경기대학교 원격교육원)
  • Received : 2012.03.07
  • Accepted : 2012.05.19
  • Published : 2012.05.30

Abstract

This study focuses on a comprehensive set of potential determinants of teachers' attitude and efforts for preventing students' piracy of digital contents. The proposed model is based on the theory of reasoned action, developed by Ajzen and Fishbein. The model was tested using responses from 177 teachers. Partial least square method was used to analyze the results. The hypothesized model was largely supported by this analysis, and the overall results indicate that intention for preventing students' piracy of digital contents is mostly influenced by the attitude and the social influence. The perceived level of recognition as well as the punishment for digital contents piracy has also been found to have some direct and indirect impact on the intention. But, on the contrary to our expectation, the teachers' efficacy has no influence on either the attitude or intention. As a conclusion, the academic and practical implications of these findings are discussed.

본 연구에서는 학생들의 디지털 콘텐츠 불법복제를 방지하기 위한 교사들의 태도와 노력에 미치는 다양한 요인을 분석하고자 하였다. 본 연구는 Ajzen과 Fishbein에 의해 개발된 합리적 행동 이론에 기반을 두고 있다. 177명의 현직 교사를 대상으로 실시한 설문 결과를 토대로 이루어졌으며, 가설 검증을 위해 PLS(Partial Least Square) 모형이 사용되었다. 검증 결과, 학생들의 디지털 콘텐츠 불법복제를 방지하기 위한 의도에 교사의 태도와 사회적 영향력이 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설은 유의한 것으로 나타났다. 또한, 교사의 인식수준과 불법복제에 대한 처벌수준도 의도에 직 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 태도나 의도에 영향을 미칠 것으로 예상한 교사의 효능감에 대한 가설은 기각되었다. 연구 가설의 검증을 통해 결론적으로, 학술적이고 실질적인 결과들이 논의되었다.

Keywords