Development and Application of STEAM based Education Program Using Scratch - Focus on 6th Graders' Science in Elementary School -

스크래치를 활용한 STEAM 기반 교육 프로그램 개발 및 적용 - 초등학교 6학년 과학교과를 중심으로 -

  • 오정철 (제주대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 이지훤 (제주대학교 초등컴퓨터교육전공) ;
  • 김정아 (제주대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 김종훈 (제주대학교 초등컴퓨터교육전공)
  • Received : 2012.02.03
  • Accepted : 2012.05.17
  • Published : 2012.05.30

Abstract

For this study, we reviewed theoretical background of STEAM education and domestic and international case studies in STEAM education. By doing so, we developed and applied the STEAM Education Program through the use of Scratch. This program is designed for the 3rd and 4th lesson of 6th graders' science in elementary school. As a result, the creativity index and positive attitude about science of the students who went through the researched program increased with meaningful difference compared to that of the sample population. The result of this study shows that the STEAM Education Program, using Scratch, can improve creativity. And it is sure that it brings positive changes for the science-related affective domains.

본 연구에서는 STEAM 교육의 이론적 배경과 국내 외 연구 사례를 살펴보고 스크래치를 활용한 STEAM 교육 프로그램을 개발하였다. 그리고 이 프로그램을 초등학교 6학년 과학 3단원 [에너지와 도구]와 4단원 [연소와 소화]를 중심으로 적용해 보았다. 그 결과 이 프로그램에 따라 활동한 학생들의 창의성 지수와 과학에 대한 긍정적 태도가 비교집단과 비교하여 유의미한 차이를 보이며 증가하였다. 연구결과 스크래치를 활용한 STEAM 교육 프로그램이 창의성을 증진시키며 과학에 관련된 정의적 영역인 과학 교육에 대한 인식, 흥미, 과학적 태도에 긍정적인 변화를 가져온다는 것을 확인하였다.

Keywords