초록
TIP기술은 2차원 그림 또는 한 장의 사진으로부터 기하정보를 추출하여 3차원 입체 효과를 만들어 영상 내부를 내비게이션 할 수 있는 기술로써, 게임, 엔터테인먼트, 교육, 홍보 등 다양한 응용분야에서 활용 가능한 기술이다. 본 논문에서는 android platform상에서의 OpenGL ES Library를 이용하여 확장된 TIP기술 적용 및 구현 방법을 제안한다. 제안 방법은 전경객체의 추출이 어려운 상황을 감안하여 보다 사실적 장면 구성이 용이하도록 사용자의 선택에 의한 소실점을 이용하고, OpenGL ES Library 를 이용하여 3차원 배경 모델을 획득한 후 이미지를 텍스처 매핑하여 3차원 가상공간을 완성한 후 카메라의 시점변환을 통해 이미지 내부를 내비게이션이 가능하도록 한다. 실험영상은 android platform상의 device에서 촬영한 이미지를 사용하여 android 2.1 및 OpenGL ES 1.0기반으로 구축된 제안 기술로 android platform의 스마트 device에서 적은 비용과 시간으로 다양한 응용개발에 적용 가능하도록 구현하였다.
TIP technology enables navigation of the internal contents of images by extracting geometry information from two-dimensional drawing or a picture and generating three-dimensional effects from extracted information. The technology can be applied to a variety of practical fields including game, entertainment, education, public relations and so on. This paper proposes extended application of TIP technology and realization method for smart devices using OpenGL ES Library for Android platform. Considering problems associated with a foreground object extraction, the proposed method uses vanishing points chosen by the user to facilitate more realistic scene configuration. Then, method acquires three-dimensional background model using OpenGL ES Library, develops three-dimensional virtual space and enables image navigation via camera viewpoint conversion. The experimental image is made on Android 2.1 and OpenGL ES 1.0 using the image taken on devices built on the Android platform. Thus, the proposed technology can be implemented to various smart devices built on the Android platform at lower cost and in less time.