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The Effects of Tetris Game on the Cognitive Abilities of Students with Mental Retardation

테트리스 게임이 정신지체를 가진 학생의 인지능력에 미치는 효과

  • 이태수 (전남대학교 특수교육학부) ;
  • 이승훈 (국립특수교육원 정보운영과)
  • Received : 2012.06.18
  • Accepted : 2012.08.06
  • Published : 2012.08.20

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of Tetris game on the cognitive abilities of students with mental retardation. Especially, this study focused on the arrangement of figures and the task attention. To do this, 33 students with mental retardation in a middle school participated and were assigned to the two treatment group. The experimental group did the Tetris game three times a week for 4 weeks, but the control group didn't the Tetris game. The experimental group revealed more higher improvement than the control group in the arrangement of figures and the task attention. The Tetris game can be used as an educational program to improve the cognitive abilities of students with mental retardation.

이 연구는 테트리스가 정신지체를 가진 학생의 인지능력에 어떠한 영향을 미치는지 파악하는데 주요한 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 테트리스 게임을 정신지체 학생들에게 실시하고, 이것이 인지능력 중 도형맞추기와 과제집중력에 테트리스 게임이 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이를 위해 33명의 정신지체 학생을 연구대상으로 선정하였고, 실험집단(21명)과 통제집단(12명)으로 나누었다. 실험집단 학생에게는 일주일에 3번씩 4주 동안 테트리스 게임을 실시하였고, 통제집단은 사전 사후 평가에만 참가하였다. 연구결과, 실험집단은 통제집단보다 도형 맞추기를 더 잘하였고, 과제에 대한 집중력도 통제집단보다 길었다. 이러한 두 집단의 차이는 통계적으로 유의하였다. 이러한 결과를 통해 볼 때, 테트리스 게임은 정신지체를 가진 학생들의 인지능력을 향상시킬 수 있는 교육용 프로그램으로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국컨텐츠진흥원

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