Abstract
The objective of this paper is to understand the characteristics of highschool students in selecting a career. The subject included 750 students from, who became a university student in 2011. The most of number of students answered that they applied to 3 to 4 universities and they decided their major and university on their last year of high school. Many placed weight on the major rather than the school. Among types of selecting career, family-type received the most voted. In selecting a major, the most answered that they consider their aptitude and then career opportunity. Most students said they were equipped with information and knowledge about the major they applied for beforehand. In selecting a university, many mainly applied for the ones with the highest chance of getting accepted. Many said they learned of the university from their high school/teacher or through the internet. A very few answered that they learned of the university through media such as TV/radio and newspaper. Therefore, appropriate information should be provided to the ones who have the greatest influence on students in selecting a career, family. Also, universities need to develop a promotion strategy that utilizes high schools as well as the internet and smartsphones.
본 논문은 고등학교 학생들의 진학선택에 대한 특성을 파악하고자 실시하였다. 연구 대상자는 2011년 신입생 750명이었다. 구조화된 설문지를 이용하였으며 자기기입식으로 작성하였다. 지원한 대학의 수는 3~4개가 가장 많았으며, 고 3 시기에 대학과 전공을 주로 결정하는 것으로 나타났고, 학과에 비중을 두고 선택하는 경우가 많았다. 진학선택 유형에서는 가족형이 가장 많았다. 학과 선택시의 기준은 적성고려, 취업전망 순이었고, 입학하는 학과에 대해 사전 정보와 지식을 갖고 합격 가능성이 높은 곳을 선택하고 있었다. 고교교사/학교와 인터넷을 통하여 대학을 알게된 경우가 가장 많았고, TV/라디오, 신문을 통해 알게 된 경우는 적었다. 따라서, 진학선택에 가장 많은 영향을 주는 가족들을 대상으로 한 대학과 전공에 대한 정보 제공이 필요하며 인터넷과 스마트폰과 같은 매체를 이용한 홍보 전략의 개발이 필요한 것으로 나타났다.