DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Formation of Architectural Design Education

건축설계교육의 형성에 관한 연구

  • Received : 2012.04.23
  • Accepted : 2012.07.12
  • Published : 2012.07.31

Abstract

The architectural design methodology had been changed under control of Modern life. At that time, architectural design education was formed directly by modern architects for their professional characteristics, introducing the architectural design education to our college education of architecture on various sides. The purpose of this study is to explore the formation of architectural design education and its origin meaning on the basis of subjects and learning factors in the institute of architectural design education. The spacial subjects and learning factors can be studied in the aspect of process and method that molds architectural design education. As a result of this study, two properties in the architectural design education were revealed. One property is creation that was revealed by Ecoles des Beaux-Arts' architectural design education. Another property is that rationality that was revealed by in Ecole Polytecnique's architectural design education.

근대 초기 과거의 전통적인 삶의 양식에서 전혀 다른 생활양식으로의 변화는 건축설계방법의 변화를 가져왔고, 그 변화는 건축설계교육을 통해 확대 재생산되어 현재까지 이르고 있다. 이러한 점에서 근대 초기에 형성된 건축설계교육의 원형을 살펴보고 그 방법론들을 구체적으로 파악하는 것은 현재 이루어지고 있는 건축설계교육의 근원을 찾는다는 점에서도 중요하다. 본 연구는 건축설계교육이 하나의 학문적 영역 또는 교과의 영역으로 자리 잡는 과정을 살펴보고, 그 안에서 체계화되는 과정을 분석하여 건축설계교육의 원형과 형성을 드러내고자 하였다. 그 결과 근대 초기에 형성된 건축설계교육은 두 가지 경향으로 형성되었음을 알 수 있었다. 하나는 창의성을 강조하는 경향이었으며, 다른 하나는 합리성을 강조하는 경향이었다. 이 두 가지가 서로 중합되면서 건축설계교육의 원형이 되었다.

Keywords

References

  1. David Van Zanten, The Architecture of the Ecole des Beaus-Arts, Museum of Modern Art, p.185, 1977
  2. Peter Collins, Changing Ideals in Modern Architecture, McGill-Queens Univ. Press, pp.236-237, 1999
  3. Robin Middleton, The Beaux-Arts and Nineteenth-century French Architecthre, MIT Press, p.59, 1982
  4. Bong-ryul Kim, Architectural Education and Education of Architectural History, National Research Foundation of Korea, 2009
  5. Jean Nicolas Louis Durand, Precis of the Lectures on Architecture, Getty Research Institute, pp.31-48, 2000
  6. Richard A. Etlin, Symbolic Space: French Enlightenment Architecture and Its Legacy, Chicago Univ. Press, p.52, 1996