DOI QR코드

DOI QR Code

A study on Activation plan for the Culture Tourism Product of chungcheongbuk-do Area

충북지역 관광문화상품 활성화 방안 연구

  • 안명수 (공주대학교 조형디자인학과) ;
  • 박승철 (공주대학교 조형디자인학부)
  • Received : 2012.06.04
  • Accepted : 2012.06.22
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Although crafts industry in Chungcheongbuk-do where Cheongju International Craft Biennale is held has an excellent infrastructure, it is backward comparing with other regions. So we face up to the reality and desire to contribute to the creation of added value and the development of local crafts culture through study on the here and the hereafter of Chungbuk crafts industry. We figure out the customer satisfaction and the potential customer preference for cultural products on sale currently. Then, we establish a detailed marketing strategy and study the way how we can solve the current difficulties including design, technique and marketing.

충북지역의 공예산업은 청주국제비엔날레 등 우수한 인프라를 구축하고 있음에도 타 지역에 비하여 낙후되어 있다. 이와 같은 현실을 직시하고 충북 관광문화상품의 활성화를 위한 충북공예산업의 현재와 미래를 연구 분석하여 부가가치창출과 지역 공예문화의 발전에 기여하고자한다. 시장 조사를 통하여 현재 유통판매 되고 있는 관광문화 상품 대한 만족도와 잠재 고객의 선호도를 파악하여 세부적인 마케팅 전략을 수립, 디자인 및 제작기술, 마케팅 능력 등 현실적인 문제점을 극복할 수 있는 방법에 대하여 연구해 본다.

Keywords