The Information Support Strategy for Global Technology Commercialization of SME by Analysis of the Global Technology Commercialization Programs

해외 글로벌 기술사업화 프로그램 분석을 통한 중소기업 글로벌 기술사업화 정보지원 방안

  • Eo, Jin-Won (Department of Technology Commercialization, TCI Center, Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Jeong, Suk-Jae (School of Business, Kwangwoon University) ;
  • Han, Hyuk (Department of Technology Commercialization, TCI Center, Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Choi, Yun-Jeong (Department of Technology Commercialization, TCI Center, Korea Institute of Science and Technology Information)
  • 어진원 (한국과학기술정보연구원 TCI센터 기술사업화정보실) ;
  • 정석재 (광운대학교 경영대학) ;
  • 한혁 (한국과학기술정보연구원 TCI센터 기술사업화정보실) ;
  • 최윤정 (한국과학기술정보연구원 TCI센터 기술사업화정보실)
  • Received : 2012.11.07
  • Accepted : 2012.11.23
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This study aims to achieve the following goal. Goal is to do the comparative analysis through the in-depth investigation of global technology commercialization agencies and program. In the era of global competition, The change to the innovation-driven economy through the creation and diffusion of technology is accelerating in the world. For the global technology and market changes and efficient information management, systematic support system for local SMEs is required. To this end, we researched and analyzed the level of technology and commercialization trends in major foreign countries, and major domestic and international institutes, and technology commercialization programs. Based on this, we draw the domestic SMEs' expansion strategy and information support plan to enter the global market.

글로벌 경쟁구도 시대에 기술의 창출 확산 활용을 통한 혁신주도형 경제로의 변화가 전 세계적으로 가속화되고 있다. 글로벌 기술 및 시장 환경의 변화에 따라 국내 중소기업들의 해외 진출에 대한 기업 지원에 있어서 체계적인 지원 체계 및 효율적인 정보 관리에 대한 진화가 요구된다. 이를 위해 해외 주요 국가들의 기술 수준 및 사업화 동향을 조사, 분석하고, 주요 국내외 기술사업화 기관 및 프로그램들의 지원 유형 및 비즈니스 모델을 전략적으로 분류, 분석하며, 이를 토대로, 국내 중소기업들의 해외 글로벌 시장 진출을 위한 진출전략 및 정보 지원방안을 도출하고자 한다.

Keywords