DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Good College Teaching Characteristics by multi-faceted approach

다면적 접근을 통한 대학의 좋은 수업 특성 분석

  • Received : 2012.10.26
  • Accepted : 2012.12.21
  • Published : 2012.12.31

Abstract

As the college environment changes, the roles of professors and students should also be changed. And the way that we teach undergraduate students should also be changed. The purpose of this research is to analysis characteristics of good teaching methods in college as perceived by students and professors. We did content analysis to elicit the characteristics of good instruction from qualitative comments of 196 course evaluations, 195 excellent essays selected from 8 college essay competitions, and 72 teaching knowhow essays of professors. To see the difference of division in good instruction characteristics, we did frequency analysis by SPSS statistics program. According to the content analysis, the most essential characteristics of good instruction as perceived by the students and professors is teaching strategies. There were also differences in the fact of recognition transition by division and the students-professors.

Keywords

References

  1. 권성연.신소용.김지심(2011). 대학수업의 질 제고를 위한 학습자중심교육의 중요도와 실행도 분석: 교수들의 인식을 중심으로, 학습자중심교과교육연구 11(1), 51-78.
  2. 김경엽(2010). 좋은 수업에 대한 교수와 학생의 인식 차이, 경북대학교 교육학석사 학위논문.
  3. 김달효(2008). 수업관찰을 통해 본 학생의 발표기회와 교육적 논의 -부산광역시의 한 초등학교 학급의 수업 사례를 중심으로-, 수산해양교육학회 20(3), 343-357.
  4. 김명화(2002). 강의평가 자료 분석을 통한 강의평가지 개선방안 -한 대학의 사례를 중심으로-, 인하대학교 교육문제연구 16, 81-101.
  5. 김재춘.변효종(2005). '좋은 수업'의 의미에 대한 비판적 검토. 수산해양교육연구 17(3), 373-382.
  6. 김재건.전영미(2008). 대학생들의 의견조사를 통한 대학 수업 개선 영역 고찰, 교육학연구 46(1), 121-150.
  7. 류춘호.이정호(2005). 대학의 강의평가에 영향을 미치는 교수관련 요인에 관한 연구, 경영교육연구 9(1), 249-279.
  8. 민혜리.유병민.심미자(2006). 대학교육의 질 향상을 위한 좋은 강의의 기준 탐구, 교육정보미디어연구 11(3), 41-66.
  9. 민혜리.이희원(2011). 학생들이 인식하는 좋은 강의의 특성 연구: 국내 대학과 해외 대학의 강의 체험 분석을 중심으로, 열린교육연구 19(1), 57-88.
  10. 박민정(2008). 대학에서의 좋은 수업에 대한 학생의 인식-다시 듣고 싶은 수업에세이 분석-, 충남대학교 인문과학연구소, 인문학연구 75, 229-253.
  11. 서경혜(2004). 좋은 수업에 대한 관점과 개념: 교사와 학생 면담 연구, 교육과정연구 22(4). 165-187.
  12. 양미경(2008). 학생의 평정에 의거한 대학 강의평가의 의의와 한계, 교육원리연구 13(1), 93-122.
  13. 염시창(2008). 대학 강의평가도구의 타당화 및 관련 변인의 다층분석, 교육평가연구 21(2), 25-52.
  14. 윤소정.이유나.이상수(2009). 대학에서의 좋은수업에 대한 학생들의 에세이 분석. 한국교육, 36(4), 125-149
  15. 이은화(2006). 대학 수업평가의 개념모형 개발. 수산해양교육연구 18(3), 314-328.
  16. 조규판(1994). 대학생의 교수 강의평가 정도에 관한 연구. 동아대학교 석사학위논문.
  17. 조영형.서영희(2012). 마이크로티칭 경험이 신임교수에게 주는 의미 탐색, 수산해양교육학회 24(5), 721-738.
  18. 정미경(2007). 교원양성교육에서의 좋은 수업에 대한 예비교사의 인식, 교육과정연구 25(3), 247-264.
  19. 정은이(2010). 대학에서의 좋은 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식, 교육방법연구 22(3), 25-44.
  20. 허 균(2008). 예비교사를 위한 정보화 교육 방향탐색 연구: 미국 인디애나 대학 사례를 중심으로, 수산해양교육연구 21(1). 107-120.
  21. 허 균(2009). 현장 우수 수업 사례에 대한 Flanders 언어상호작용 분석 연구, 수산해양교육연구 21(4), 499-507.
  22. Amobi, F. A.(2005). Preservice teachers; reflectivity on the sequence and consequences of teaching actions in a microteaching experience, Teacher Education Quarterly 52(1), 115-130.
  23. Bain, K.(2004). What the best college teachers do. Cambridge, MA: Harvard Univeristy Press, 안진환.허형은(옮김)(2005), 미국 최고의 교수들은 어떻게 가르치는가, 서울: 뜨인돌.
  24. Brophy, J.(1999). Teaching, Educational practices series-1, Eric No. ED 440066.
  25. Burdsal, C. A., & Bardo, A. W.(1986). Measuring student's perceptions of teaching: Dimensions of evaluation, Educational and Psychological Measurement 46(1), pp.63-79. https://doi.org/10.1177/0013164486461006
  26. Feldman, K. A.(1988). Effective college teaching from the students' and faculty's view, Research in Higher Education, 28(4), 291-329. https://doi.org/10.1007/BF01006402
  27. Hills, S. B., Naegle, N., & Bartkus, K.(2009). How important are items on a student evaluation? A study of item salience, Journal of Education for Business, 84(5), 297-303. https://doi.org/10.3200/JOEB.84.5.297-303
  28. Isikoglu, N., Basturk, R., & Karaca, F. (2009). Assessing in-service teachers' instructional beliefs about student-centered education: A Turkish perspective, Teaching and Teacher Education, 25, 350-356. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.08.004
  29. Kember, D., & Kwan, K.(2000). Lecturers' approaches to teaching and their relationship to conceptions of good teaching, Instructional Science, 28(5), 469-490. https://doi.org/10.1023/A:1026569608656
  30. Marsh, H. W.(1982). SEEQ : A reliable, valid, and useful instrument for collecting students' evaluations of university teaching, British Journal of Educational Psychology, 52(1), 77-95. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1982.tb02505.x
  31. Marsh, H. W.(1991). Multidimensional students' evaluations of teaching effectiveness: A test of alternative higher-order structures, Journal of Educational Psychology, 83(2), 285-296. https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.2.285
  32. Pajares, M. F.(1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct, Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  33. Parpala, N., Lindblom-Ylanne, S.(2007). University teachers' conceptions of good teaching in the units of high-quality education, Studies in Educational Evaluation, 33(3-4), 353-370.
  34. Reid, D. J., & Johnston, M.(1999). Improving teaching in higher education: Student an teacher perspectives, Educational Studies, 25(3), 269-281. https://doi.org/10.1080/03055699997792
  35. Rourke, L., Anderson, T. Garrson, D. R. & Archer, W.(2001). Methodological issues in the content analysis of computer conference transcripts, International Journal of Artificial Intelligence in Education, 12. available in URL:http://ihelp.usask.ca/iaied/ijaied/abstract s/Vol_12/rourke.html
  36. Trigwell, K., Prosser, M., & Waterhouse, F.,(1999). Relations between teachers' approaches to teaching and students' approaches to learning, Higher Education, 37(1), 57-70. https://doi.org/10.1023/A:1003548313194
  37. Wilson, S., & Comeron, R.(1996). Student teacher perceptions of effective teaching: A developmental perspective, Journal of Education for Teaching, 22(2), 181-195. https://doi.org/10.1080/02607479620340
  38. Zemelman, S., Daniels, H. & Hyde, A.(2005). Best Practice, Today's Standards for Teaching and Learning in America's Schools(3rd eds.), Portsmouth, NH: Heinemann.
  39. Zimitat, C.(2006). First year students' perceptions of the importance of good teaching: Not all things are equal, Research and Development in Higher Education, 29, 386-392.