DOI QR코드

DOI QR Code

교사용 칭찬성향 검사도구 개발 및 타당화 검증

Development and Validation of a Teacher's Praise Disposition Scale

  • 투고 : 2012.08.26
  • 심사 : 2012.09.10
  • 발행 : 2012.10.31

초록

The purpose of this study was to develop and validate a teacher's praise dispositions scale(TPDS). On the basis of a literature review of praise, we developed 19 Likert-type items to measure praise dispositions of elementary and secondary school teachers. The developed scale was examined with 342 teachers. With an exploratory factor analysis we extracted 3 sub-factors of the scale consisted of 16 items; frequency, intention, and standard of praise. Cronbach's ${\alpha}$ coefficients of sub-scales were from .60 to .85 and split-half reliabilities were from .60 to .84. A confirmatory factor analysis was conducted to assess the suitability of three components model. It was found that some correlation coefficients, not all of them, between gratitude disposition and praise disposition were statistically significant. It suggested that teachers'praise disposition scale is related to gratitude disposition but is not the same scale. In conclusion, TPDS could be used to measure praise dispositions of teachers. However, for further validity and reliability, repeated research is necessary.

키워드

참고문헌

  1. 강승희.김대현(2006). 사고양식을 통한 대학생의 비판적 사고 성향의 구인 특성 이해, 중등교육연구 54(3), 1-25.
  2. 강충열(2001). 인성 및 창의성 신장 방안, 충북:한국교원대학교 부설 교과교육 공동연구소 연구보고서.
  3. 강충열.정광순.김현욱.권동택(2010). 초등학생 통합적 사고성향 척도의 개발 및 구인타당도 검증, 사고개발학회 6(1), 105-124.
  4. 권선중.김교헌.이홍석(2006).한국판 감사 성향 척도(K-GQ-6)의 신뢰도 및 타당도. 한국심리학회지 11(1), 177-190.
  5. 김명귀.심혜숙.채준호(2000). Jung의 심리경향에 따른 청소년의 대인관계 성향분석, 한국심리유형학회 7(1), 39-61.
  6. 김명숙(2006). 비판적 사고성향 측정도구의 양호도 검증 연구, 교육과정평가연구 9(1), 88-116.
  7. 김선혜(2006). 아동의 통합적 발달을 위한 심리적 학습환경으로서의 교사 언어 탐색, 학습자중심교과교육연구 6(2), 97-114.
  8. 김선혜(2007). 교사의 '칭찬' 언어와 '격려' 언어의 차이, 초등교육연구 20(3), 377-399.
  9. 김아영(2003). 교실에서의 동기, 교육심리연구 17(1), 5-36.
  10. 김인홍(2008). 칭찬활동 프로그램이 저소득층 아동의 자아존중감과 사회성에 미치는 효과, 정신간호학회지 17(3), 245-254.
  11. 김형민(2003). 한국 대학생의 칭찬 화행 수행 및 응대 상황에 대한 연구, 한국어 의미학 12, 255-290.
  12. 노혜숙.신현숙(2008). 청소년의 감사성향과 심리적 안녕의 관계에서 사회적 지지의 매개효과, 청소년학연구 15(2), 147-168.
  13. 문상정(2009). 관광기업 종사원이 지각하는 칭찬의 효과 칭찬 측정척도 개발을 중심으로, 대구대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 문승태(2009). 학교유형에 따른 사회 심리적 변인이 고등학생의 학교적응에 미치는 영향, 한국농업교육학회 36(2), 65-82.
  15. 문은식(2001). 청소년의 학교생활 적응행동에 관련되는 사회.심리적 변인들의 구조적 분석, 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 성미옥(2003). 초등학생의 자아존중감과 학교생활만족도 향상을 위한 칭찬 프로그램 개발과 그 효과에 관한 연구, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 송인섭.박애선.신은영(1999). 대인관계성향 검사의 타당화 연구, 교육심리학회 13(1), 447-467
  18. 신문승(2010). 초등학생 영재 판별을 위한 창의적 성향 검사 개발 연구, 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 신용주.최지은(2003). 청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래 관계, 교사와의 관계가 학교생활 적응에 미치는 영향, 대한가정학회 41(2), 199-210.
  20. 안범희(1984). 대인관계 적절성과 성향검사의 타당도 연구, 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 양재희(2003). 초.중등학생이 지각한 부모와 교사의 의사소통 수준 비교 연구, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 원진숙(2003). 교실 수업 밖 교사 화법, 화법연구 5, 107-141.
  23. 유주연.박경(2010). 자기애와 심리적 안녕감 간의 관계에서 감사성향의 매개효과, 청소년학연구 17(4). 1-23.
  24. 윤채영.강명숙.김정섭(2009). 칭찬활동프로그램이 학교생활적응에 미치는 효과, 한국수산해양교육학회 발표자료.
  25. 윤채영.김경란.김정섭(2009). 학습컨설팅 전략으로서의 칭찬에 대한 예비교사들의 인식, 한국교육사상연구회 45(0), 1-21
  26. 이상주(1987). 학급의 사회적 환경과 학습, 서울:교육출판사.
  27. 이은주(2000). 초등학생들의 학습동기의 변화, 초등교육연구 14(1), 47-66.
  28. 이은주(2007). 교사의 대인의사소통 유형에 관한 고찰, 커뮤니케이션학연구 15(2), 109-138.
  29. 이인순(1987). 창의성의 구성요인과 훈련 효과, 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  30. 이재원(2010). 초등학생의 연령과 성별에 따른 칭찬.격려 선호도 차이 연구, 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  31. 이준석.김광일.이종일(1998). 정신분열병 환자의 종교성향과 망상에 나타난 박해자, 신경정신의학 37, 1034-1043.
  32. 임경희(2010). 감사성향 척도 개발 및 타당화, 상담학연구 11, 1-17.
  33. 임경희(2010). 아동의 스트레스 경험과 감사성향이 학교적응에 미치는 영향, 초등교육연구 23(3), 215-238.
  34. 임현수(2000). 창의성 측정 도구의 타당화 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  35. 장미순(2010). 일반학생과 장애학생에게 일반초등교사가 적용하는 문제행동 중재 유형 비교, 정서.행동장애연구 26(2), 95-118.
  36. 전지원(2006). 한국어 교육을 위한 칭찬 화행 연구 : 칭찬 반응을 중심으로, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  37. 정상준.신봉호(2008). 칭찬프로그램이 중학생의 자아개념과 부모-자녀간 의사소통에 미치는 효과, 한국아동교육학회 17(2), 255-265.
  38. 정선희(2007). 칭찬활동 프로그램이 아동의 자아 존중감과 학교생활적응에 미치는 효과, 한남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  39. 정정희.유형근.신효선(2008). 초등학생의 교우 관계 및 학교생활만족도 향상을 위한 또래칭찬프로그램 개발, 아동교육 17(4), 273-283.
  40. 최영민.김영미.이정호.이기철(2002). 한국판 내재적-외현적 종교성향 척도의 개발 및 표준화 예비연구, 대한신경정신의학 41(6), 1197-1208.
  41. 허은도(1993). 학교가 청소년 비행에 미치는 영향에 관한 연구, 한국형사정책연구원 연구보고서.
  42. Adler, M. G. & Fagley, N. S.(2005). Appreciation: Individual differences in finding value and meaning as a unique predictor of subjective Well-being. Journal of personality, 73(1), 79-114. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00305.x
  43. Anderson, L., & Krathwohl, D. (Eds.).(2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Addison Wesley Longman.
  44. Barron, F., & Harrington, D. M.(1981). Creativity, Intelligence, and Personality. Annual Review of Psychology, 32(1), 439-476. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.32.020181.002255
  45. Bandura, A.(1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  46. Basadur, M., Taggar, S., & Pringle, P.(1999). Improving the measurement of divergent thinking attitudes in organization. Journal of Creative Behavior, 33, 75-111. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1999.tb01040.x
  47. Bernard, H. W.(1972). Psychology of learning and teaching. NY: McGraw Hill Co.
  48. Beyer, B. .K.(1988). Developing a scope and sequence for thinking skills instruction. Educational Leadership, 45(7), 26-30.
  49. Brophy, J.(1981). On praising effectively. Elementary School Journal, 81, 269-278.
  50. Brophy, J.(2004). Motivating students tn learn, LD: Lawrence erlbaum associates
  51. Donahue, M. J.(1985). Intrinsic and extrinsic religiousness : Review and meta-analysis, J Pers Soc Psychol, 48, 400-419. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.2.400
  52. Eggen, P. & Kauchak, D.(2005). Educational psychology: Windows on the classroom(6th ed.), Upper Saddle, NJ: Prentice Hall.
  53. Emmer, E.(1988). Praise and the instructional process, Journal of Classroom Interaction, 23, 32-39.
  54. Ennis, R. H.(1962). A Concept of CT, Harvard Educational Review, 32(1), 81-111.
  55. Ennis, R. H.(1994). Assessing critical thinking dispositions: Theoretical considerations, Paper presented at Annual Meeting of the American Education Research Association, New Orleans, LA.
  56. Facione, P. A., Sanchez, C. A., Facion, N., & Gainen, J.(1995). The disposition toward critical thinking, The Journal of General Education, 44, 1-25.
  57. Flanders, N.(1970). Analyzing teaching behavior, MA: Addison-Wesley Publishing. Co.
  58. Fornell, C., & Larcker, D. F.(1981). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research, Reading, MA: Addison-Wesley.
  59. Ginott, H. G.(2003). 교사와 학생사이[Between Teacher and Child], (신홍민 역), 서울: 양철북, (원전은 1972에 출판)
  60. Good, T.(1987). Teacher expectations. In D. Berliner & B. Rosenshine (Eds.), Talks to teachers (pp. 159-200), New York: Random House.
  61. Good, T., & Brophy, J.(1986). School effects. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp. 570-604), New York: Macmillan.
  62. Heidei, F.(1964). The psychology of interpersonal relation. New York: John Wiley & Sons. Inc.
  63. Henderlong, J. & Lepper, M. R.(2002). The effects of praise on children's intrinsic motivation: A review and synthesis, Psychological Bulletin, 128(5), 774-795. https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.5.774
  64. Kanouse, D. E, Gumpert, P., & Canavan-Gnmpert, D.(1981). The semantics of praise. In J. H. Harvey, W. Ickes & R. F. Kidd (Eds.), New directions in attribution research(Vol. 3, pp. 97-115), Hillsdale: Erlbaum.
  65. Kohn, A.(1993). Punished by rewards: The trouble with gold stars, incentive plans, A's, praise, and other bribes, New York: Houghton Mifflin Companny.
  66. Madsen, C. H., Becker, W. C., & Thomas, D. R.(1977). Rules, praise, and ignoring: Elements of elementary classroom control. In K. D. O'Leary & S. G. O;Leary(Eds.), Classroom management: The succesful use of behavior modification (2nd ed., pp. 63-84), New York: Pergamon Press.
  67. Mascoln, M. F., Fischer, K. W., & Li, J.(2003). Dynamic development of component systems of emotions: Pride, shame, and guilt in China and the United States. In R. J. Davidson, K. R. Scherer, & H. H. Goldsmith(Eds.), Handbook of affective sciences (pp.375-40S), Oxford, U. K.: Oxford University Press.
  68. McCullough, M. E., Emmons, R. A., & Tsang, J.(2002). The grateful disposition: A conceptual and empirical topography, Journal of personality & Social Psychology, 82(1), 112-127. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.1.112
  69. McBride, R. E., Xiang, P., & Wittenburg, D.(2002). Dispositions toward critical thinking: The preservice teacher's prespective, Teachers and Teaching: Theory and practice, 8(1), 29-40. https://doi.org/10.1080/13540600120110556
  70. Mueller, C. M., & Dweck, C. S.(1998). Intelligence Praise can Undermine Motivaion and Performance, Journal of Personality and Social Psychology, 75, 33-52. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.1.33
  71. Perkins, D. N., Jay, R. & Tishman, S.(1993). New conceptions of thinking: From ontology to education, Educational Psychologist, 28(1), 67-85. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2801_6
  72. Pianta, R. C. & Steinberg, M. (1992). Teacher-child relationships and the process adjustment to school, New Directions for Child Development, 57, 61-80.
  73. Rosenshine, B.(1987). Explicit teaching. In D. Berliner & B. Rosenshine (Eds.) Talks to teacher, New York: Random House.
  74. Salomon, G.(1994). To be or not to be(mindful), Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research. Association, New Orleany, LA.
  75. Schunk, D. H.(1983). Ability versus effort attributional feedback: Differential effects on Self-efficacy and achievement, Journal of educational Psychology, 75, 848-856. https://doi.org/10.1037/0022-0663.75.6.848
  76. Song, I. S.(1988). The structure of academic self-concept: achievement, ability and classroom self-concept, Journal of Educational Research, 26(1), 117-123.
  77. Stipek, D.(2002). Motivation to learn: Integrating theory and practice, Boston: Allyn & Bacon/Longman.
  78. Thompson, T.(1997). Do we need to train teachers how to administer praise? Self-Worth theory says we do, Learning and Instruction, 7(1), 49-63. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(96)80730-4
  79. Watkins, P. C., Grimm, D. L., & Hailu, L.(1998). Counting your blessings: Grateful individuals recall more positive memory, Paper presented at the 11th annual convention of the American Psychological Society, Denver, CD.