DOI QR코드

DOI QR Code

학습전략 이러닝 콘텐츠 개발 -스토리텔링을 중심으로-

Development of Learning Strategy e-Learning Contents based on the Storytelling

  • 투고 : 2012.02.27
  • 심사 : 2012.03.25
  • 발행 : 2012.04.30

초록

The purpose of this study was to develop the Learning Strategy e-Learning Contents based on the storytelling in university students. The objective of the Learning Strategy e-Learning Contents based on the storytelling was to increase in learning skill which university students will use to keep major learning during their courses. The Learning Strategy e-Learning Contents was based on the results of pre-research on storytelling and learning skill. In order to verify the effectiveness of the Learning Strategy e-Learning Contents based on the storytelling, it was analyzed to validity of contents by five professionals. The results of the study were as follows. The Learning Strategy e-Learning Contents based on the storytelling for increasing in learning skill of university students consisted of 15 sessions which proceeding a per semester: the starting phase(1-2), the execution phase(3-13), and the ending phase(14-15). The subjects were 20 university students who had randomly assigned to an experimental group(10) and a control group(10). Subjects completed a learning skill scale. Data analyses were conducted using ANCOVA. The results of the analyses revealed that subjects of experimental group showed significantly higher scores on learning skill than one of control group. Based on the above results, it is concluded that the Learning Strategy e-Learning Contents based on the storytelling was effective in improving learning skill of university students.

키워드

참고문헌

  1. 김경희 (2011). 내러티브 사고에 기초한 스토리텔링 생물학습프로그램 개발, 교육연구 50, 175-196.
  2. 강명희.김민정 (2006). e-Learning 환경에서 인식되는 사회적 실재감과 성취도, 만족도, 학습지속도 관계 규명, 교육공학연구 22(4), 1-27.
  3. 강한균.김회용.김두규(2011). 스토리텔링 기반의 교수-학습 과정안 구인 및 현장 적용 가능성 탐색, 수산해양교육연구 23(2), 302-318.
  4. 김경화(2001). 자기조정 학습전략 훈련의 효과분석, 경성대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김명숙(2000). 다각적인 발상기법을 적용한 학습전략이 장의성 개발에 미치는 효과, 안동대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김미정(2005). 이러닝에서 디지털 스토리텔링 기법이 가지는 학습효과 연구, 인포디자인이슈, 8, 117-125.
  7. 김동일(2005). 학업상담을 위한 학습전략 프로그램, 학지사.
  8. 김석수(2006). 좋은 리포트 어떻게 쓸 것인가? 경북대학교 교수학습센터 공부법 특강 시리즈 자료집.
  9. 김영진(2003). 아동.대학생 지도자를 위한 학습상담연구, 양서원.
  10. 김은영(2006). 대학생 동기조절 훈련 프로그램의 개발 및 효과, 서울여자대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 김정겸(2011). 학습여건에 따른 이러닝 만족요인의 상대적 중요도 탐색: 주, 야간 대학생을 중심으로, 교육정보미디어연구 17(2), 219-237.
  12. 류철균.유현정(2008). 가성세계 스토티텔링의 이론, 디지털스토리텔링연구 3(1), 7-35.
  13. 류철섭(2001). 초인지 독해전략 훈련이 영어 독해에 미치는 효과에 관한 연구, 한국교원대학교 석사학위논문.
  14. 박성미(2009). 전문대학생을 위한 학습전략 진단도구의 개발, 수산해양교육 연구 21(1), 16-27.
  15. 박성익.이선희(2011). 웹기반 학습환경에서 '학습에의 자가주도성'의 다차원적, 위계적 요인모형에 대한 실증적 탐색, 교육공학연구 27(2), 317-340.
  16. 박수희.최성우(2006). 대학생을 위한 웹기반 정보활용교육 프로그램 개발 및 효과분석, 한국문헌정보학회지 40(2), 357-387.
  17. 박혜옥.최완식 (2007). 프로젝트 학습수행에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 한국기술교육학회지 7(3), 190-209.
  18. 변영계.강태용(2003). 학습기술, 학지사.
  19. 신복진.박형성(2008). 가상현실에서 디지털 스토리텔링 형태가 학습자의 재미와 이해에 미치는 영향, 정보교육학회논문지 12(4), 417-425.
  20. 이은화.강한나(2006) 대학생듬의 학습기술 활용실태 및 학습기술 훈련에 대한 요구 조사, 아시아교육연구 7(4), 277-300.
  21. 이은화(2007). 리포트작성전략, 부산대학교 교수학습지원센터.
  22. 이종연(2004). 대학 이러닝의 강좌의 학습만족도 및 성취도 증진올 위한 콘텐츠 전달전략의 선택방안, 교육공학연구 20(4), 185-214.
  23. 이종연.이은진 (2010) 대학 이러닝에서 시스템, 정보 및 서비스 품질이 학습자 만족도에 미치는 영향력 분석, 교육공학연구 41(3), 119-147.
  24. 최정원.이영호(2006). 학습치료 프로그램 시리즈, 3, 4, 5, 9, 10권, 서울: 학지사.
  25. 하영자.하정희(2011). 학습동기, 학습만족도 및 학업성취의 관계에서 학습몰입의 매개효과-이러닝 환경의 학습자 중심으로, 교육정보미디어연구 17(2), 197-217.
  26. 허희옥(2006). 내러티브 사고양식인 스토리텔링기법을 이용한 멀티미디어 교육콘텐츠 개발, 교육과학연구 22(1), 195-224.
  27. 한국교육과정평가원 (1999). 제7차 교육 과정과 평가, 서울: 한국수학교육학회.
  28. Anderson, J. W.(1981). Assesing Affective Characteristics in the Schools, Boston, Mass: Allyn and Bacon, Inc.
  29. Bagarukayo, E., Lubega, J. & Mbarika, V.(2007). Enhaneing the attainment of higher order cognitive skills, through multi-meadia e-learning, European Conference on E-Iearning, 6, 693-700.
  30. Baumrind, D. (1991). The Influenee of Parenting Style on Adolescent Competence and Substance Abuse, Journal of Early Adolescent, 11. 56-9. https://doi.org/10.1177/0272431691111004
  31. Brown, A. L., Campione, J. C., & Day, J. D.(1981). Learning to Learn: On Training Students to Learn from Texts, Educational Research, 10(2), 14-21. https://doi.org/10.3102/0013189X010002014
  32. Dansereau, D. F.(1985). Learning Strategy Research, In J. W. Segal, S. F., Chipman & R. Glaser eds. Thinking and Learning Skills, Vol. 1, Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  33. Gall, M. D., Gall, J. P., Jacobson, D. R., & Bullock, T. L. (1990). Tools for Learning Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  34. Jones, B. F.(1983). lntegration Learning Strategies and Text Research to Teach High Order Thinking Skills in Schools, Paper presented at Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada.
  35. Marsh, H W.(1992). Content Specificity of Relations between Academic Achievement and Academic Self-concept, Journal of Educational Psychology, 84(1), 35-42. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.1.35
  36. Pintrich, P. R. & DeGroot, E. Y.(1990). Motivational and Self-regulated Learning Components of Classroom Academic Performance, Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  37. Susono, H. Shimomura, T., Oda, K., Ono, E., & Kurt(2007). Creating digital and analog storytelling for collaborative learning, Technology and Teaching Educational Annual, 18(2), 653-657.
  38. Weinstein, C. E. & Mayer, R. E.(1986). The Teadring of Learning Strategies, In M. Wittrock ed. The Handbook of Research on Teaching (3rd. cd), New York: Macmillan.
  39. Wentzel, K. R. (1993). Does Being Good Make the Grade? Social Behavior and Academic Competence in Middle School, Journal of Educational Psychology, 85(2), 357-364. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.2.357
  40. Yang, Y. S.(2007). Development of e-learning contents for environment education using an inquiry based storytelling mode, Technology and Teaching Educational Annual, 18(2), 658-662.

피인용 문헌

  1. The Effects of Storytelling-Centered Arts Educational Activities Based on the Famous Painting Appreciation on Young Children's Appreciation Ability of Pictures and Creativity vol.23, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.5.807