DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Core Competencies to Reinforce the Lifelong Education Instructors' Instructive Competencies

평생교육교수자의 교수역량 강화를 위한 핵심역량개발 연구

  • Received : 2012.02.20
  • Accepted : 2012.03.16
  • Published : 2012.04.30

Abstract

The importance on the flow to the lifelong education system has been growing, as the eternal education is in a pivotal position according to the education system all over the world is changing rapidly. In particular, although consolidating instructor competencies for lifelong education have become the subject of conversation, there has not been any clear concept of lifelong education instructors nor of the competencies for those. So this research defined lifelong education instructors who work at various lifelong education facilities, especially those who focus on lectures, and the instructor competencies, and make analysis and deductions what types of competencies are necessary for effective and efficient teaching. For this, the researcher derived the concept of instructors and the instructor competencies for lifelong education through document analysis, and based on that, discovered the instructor competencies for lifelong education by experts review and survey. The result revealed that there were four types of instructor competencies for lifelong education, which were planning, managing, administrating, and supporting and encouraging students. There were searching needs of students, analyzing, and 13 other criteria for planning; managing human resources, materials management, and 7 other for managing; expertise in learning contents and 13 other for administrating; and giving feedback and 3 other for supporting and encouraging students.

Keywords

References

  1. 고병헌.이영호(2006). 성인교육사 개념 개발을 위한 한국-덴마크 공동연구, 서울: 한국교육개발원.
  2. 권두승(1999a). 사회교육담당자 효능감 척도개발과 그 시사점, 평생교육학연구 5(1), 57-76.
  3. 권두승(1999b). 조직, 직무, 개인적 특성이 사회교육 담당자의 직무만족도와 조직헌신도에 미치는 영향, 사회교육학연구 2(1), 217-244.
  4. 권두승(2006). 성인교육자론, 서울: 교육과학사.
  5. 기영화(2004). 평생교육방법론, 서울: 학지사.
  6. 김경희(1997) 대학의 사회교육전문요원 양성 교육과정 분석, 사회교육학연구 5(1), 77-102.
  7. 김남선(2009). 평생교육론, 서울: 형설출판사.
  8. 김진화 외(2008). 평생교육사 직무모델 개발 및 타당화 연구, 평생교육학연구 14(1), 1-31.
  9. 김진화(2003). 평생교육사의 직업적 전문성과 직무의 탐구, 평생교육학연구 9(2), 219-247.
  10. 김진화(2006). 평생교육 방법 및 실천론, 서울: 서현사.
  11. 김진화(2007). 평생교육사의 직무분석과 대학 평생교육사 양성과정의 효율화 방안 연구, 서울: 한국교육개발원.
  12. 남정걸.권이종(1983). 사회교육행정론, 서울: 교육과학사.
  13. 박종운 외(2010). 평생학습 확대에 따른 지역평생교육 추진체제 활성화 방안, 수산해양교육연구 22(4), 576-588.
  14. 성수현(2009). 평생교육 교수자의 교육정향성에 관한 연구, 동의대학교 박사학위논문.
  15. 이경아.김경희(2006). 평생교육사 전문성 구인 타당화 및 전문성 형성에 영향을 미치는 요인 탐색에 관한 실증 연구, 평생교육학연구 12(2), 91-119.
  16. 이영민(2008). 평생교육기관 실무 종사자의 교수 설계 역량 및 보유 수준에 관한 인식 분석, 인력개발연구 10(2), 47-64.
  17. 이해주(2002). NGO와 사회교육의 연계를 위한 탐색, 평생교육학연구 8(2), 219-241.
  18. 전도근(2006). 평생교육사 양성교육의 효과, 한국학술정보.
  19. 정민승(2010). 평생학습 패러다임에서의 사회교육자: 위상과 역할, 평생교육학연구 8(2), 41-60.
  20. 정주영.홍광표(2010). 교원의 퍼실리테이터 수행지원 강화를 위한 연수 프로그램 개발 연구, 수산해양교육연구 22(3), 431-444.
  21. 한국직업능력개발원(1999). 평생교육사 직무분석, 연구자료 99-9-12.
  22. Brookfield, S.(1988). Training Educations of Adults, London: Routedge.
  23. Cranton, P.(1992). Working with adult learners, Tronto: Wall & Emerson, Inc.
  24. Darkenwald, G., Merrianm, S.(1982). Adult education: Foundations of practice, New York: Harper & Row.
  25. Galbraith, M. W.(1990). Attributes and Skills If Adults Educator, Adult Learning Methods: A Guide for Effective Instruction, Krieger Publishing Company.
  26. Imell, S.(1999). Roles for Adult Educators. Trends and Issues Alert, 7(ERIC Document Reproduction Service ED435 039).
  27. Kowalski, T. J.(1988). The Organization and Planning of Adult Education, State University of New York Press.
  28. Rogers, A.(1996) Teaching Adult, Milton Keynes: Open University Press.

Cited by

  1. The Effect of Ski Class Satisfaction on Re-participation of Ski in University Students: Focused on Double Mediations of Professor and Education Images vol.26, pp.3, 2014, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2014.26.3.553