Analysis of the ability to interpret and draw a graph of the function to high school students

고등학생의 함수의 모양 그리기와 해석하는 능력 분석

  • Published : 2012.06.30

Abstract

In this paper, we examine high school in order to know their ability for understanding about fundamental functions, such as polynomial, trigonometric, logarithm and exponential functions which have learned from high school. The result of this study shows as follows. More than half students are not able to draw shape of given functions, except polynomial. More students do not fully understand about function properties such as domain, codomain, range, maximum and minimum value.

본 연구에서는 이차함수, 유리함수, 무리함수, 지수함수, 로그함수, 삼각함수와 같이 고등학교 수학 교육과정에서 이미 배운 기본적인 함수들의 모양 그리기와 해석하는 능력을 분석하였다. 00 고등학교의 인문반 2개반(64명)과 자연반 2개반(64명)을 대상으로 조사한 결과 주어 진 함수들의 모양을 그리지 못한 학생이 50% 이상이었다. 또한 함수가 지닌 중요한 성질인 정의역, 치역, 최솟값, 최댓값, 주기 등에 대한 해석하는 능력이 부족한 것으로 나타났다. 본 연구에서는 함수단원이 고등학교 수학이나 대학 교양 수학에서 기초가 되는 내용이므로 함수의 개념과 함수의 모양 그리기, 함수의 모양 오류 데이터 분석 등의 수학학습에 관하여 연구하였다.