DOI QR코드

DOI QR Code

Difference of working memory according to academic achievement with college students: functional Magnetic Resonance Imaging

대학생의 학업성취도에 따른 시각적 작동 기억 차이: 기능적 자기공명영상법

  • Hong, Jae-Ran (Dept. of Occupational therapy, Gwangyang Health college) ;
  • Hwang, Jung-Ha (Dept. of Occupational therapy, Gwangyang Health college) ;
  • Kim, Eun-Jung (Dept. of Occupational therapy, Gwangyang Health college)
  • 홍재란 (광양보건대학교 작업치료과) ;
  • 황정하 (광양보건대학교 작업치료과) ;
  • 김은정 (광양보건대학교 작업치료과)
  • Received : 2012.04.02
  • Accepted : 2012.06.22
  • Published : 2012.06.30

Abstract

It was well known that working memory highly related with academic achievement. The aim of this study was to investigate the differences of brain activation which visually evoked working memory(encoding and retrieval) through functional Magnetic Resonance Imaging(fMRI) in Higher Academic Achievement Group(HAAG) and Lower Academic Achievement Group(LAAG) of college students. 20 assigned college students participated in fMRI studies. They underwent totally 210 seconds repeated paradigm. Stimulation paradigm composed with resting time and encoding and retrieval seeing the figures from the mirror with head coil. The brain activation maps and their quantification were analyzed by the statistical parametric mapping(SPM99) program from level of significance 95%. HAAG was more significantly higher than LAAG in bilateral prefrontal lobe(brodmann 46) associated with working memory, inferior parietal lobe associated with attention, and visual association area in encoding figures test. Right dosoprefrontal lobe(BA 44), right fusiform gyrus associated with decision of figure and, lingual gyrus were more activated in retrieval test with HAAG. On the other hand, LAAG was more significantly higher than HAAG in cingulate gyrus during encoding test. Thalamus, basal ganglia, cerebellum were more activated in retrieval test. Consequently, We could guess from these results HAAG more effectively executed than LAAG in visual working memory test.

작동 기억력은 학업성취도와 높은 상관을 보이는 요인으로 알려져 있다. 본 연구에서는 정상 대학생중 학업성취도 상위군과 하위군 학생들이 시각적 작동 기억의 부호화와 인출과제를 수행함에 있어 대뇌 활성화에 어떠한 차이가 있는지를 기능적 자기공명영상법을 이용하여 알아보고자 하였다. 실험에 동의한 20명의 대학생들을 학업성취도 상위군 10명과 하위군 10명으로 나눴다. 십자가를 응시하는 휴지기와 도형을 기억하고 인출하는 활성기가 2번 반복되는 210초 프로토콜을 적용하였고, 유의수준 95%에서 두 군의 대뇌활성화 차이를 알아보았다. 부호화의 경우 작동 기억을 담당하는 양측 배측 전전두엽(BA 46)과 주의력과 관련 있는 하두정엽과 시각 연합영역에서 상위군이 하위군에 비해 높은 활성화를 보였고, 인출의 경우 우측 배측 전전두엽(BA 44)과 모양의 판단과 관련 있는 우측 방추 상회와 설상회 등에서 우세를 보였다. 반면 하위군은 부호화의 경우 대상회에서 인출의 경우 시상과 기저핵 그리고 소뇌 등에서 상위군에 비해 높은 활성화를 보였다. 결론적으로 학업성취도 상위군이 부호화의 경우 작동 기억과 주의력에 관여하는 영역에서 인출의 경우 판단에 관련된 영역에서의 활성화가 높아 하위군에 비해 효과적인 작동 기억이 이루어짐을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. Baddeley, A. Working memory. In M. S. Gazzaniga (Ed.), The cognitive neurosciences. Cambridge, MA, MITpress; pp.755-764, 1995.
  2. 김회수, 염시창, Schller T. 계열적 텍스트 학습에서 사전지식, 작동 기억 및 텍스트 유형이 학업성 취도에 미치는 효과. 교육정보방송연구; Vol. 7, No. 4, pp.5-31. 2001.
  3. 김회수. 하이퍼텍스트에서 탐색도구들의 작동 기억 부하량과 부하량 감소에 대한 상대적 효과. 교육정보방송연구, Vol.8,No.3,pp.189-218. 2002.
  4. 김동일. 학습장애 아동의 이해와 교육. 학지사; 2003.
  5. Baddeley, A. Working memory. New York: Oxford University Press.1986.
  6. Baddeley, A. . Is Working memory working? The fifteenth Bartlett lecture. The Quarterly J. of Experimental Psychology, Vol. 44, No. 1, pp.1-31.1992. https://doi.org/10.1080/14640749208401281
  7. Baddeley, A. The magic number seven: still magic after all these years? Psychological Review. Vol. 101, No .2 ,pp.53-356.1994. https://doi.org/10.1037/0033-295X.101.1.53
  8. Baddeley, A. Exploring the central executive. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, Vol. 8, pp.5-28, 1996.
  9. Baddeley, A. Recent developments in working memory. Current Opinion in Neurobiology, 8, 234-238.1998. https://doi.org/10.1016/S0959-4388(98)80145-1
  10. Baddeley, A. The episodic buffer. a new component of working memory. Trends Cognitive Science, Vol. 4, No. 11, pp.417-423. 2000. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(00)01538-2
  11. Baddeley, A., & G. J. In G. H.Bower (Ed.). The Psychology of Learning and Motivation (vol. 8). New York. Academic Press. 1974.
  12. Baddeley, A., & G. J. hitch Development working memory. Should the Pascual-Leone and Baddeley and Hitch models be merged? J. of Experimental Child Psychology. Vol. 77, pp.128-137.2000. https://doi.org/10.1006/jecp.2000.2592
  13. Duff, S. What's working in working memory . A role of the central executive. Scandinavian J. of Psychology, Vol. 41, pp.9-16, 2000. https://doi.org/10.1111/1467-9450.00165
  14. Logie, R. H. Visuo-spatial processing in working memory. The Guarterly J. of Experimental Psychology, 38A, pp.29-247, 1986.
  15. Quinn, G., & McConnell, J. Irrelevant picturs in visual working memory. Quarterly J. of Experimental Psychology,),Vol. 49, No. A, pp.200-215. 1996. https://doi.org/10.1080/713755613
  16. Fincher-Kiefer, R. Perceptual components of situation models. Memory & Cognition. Vol. 29, No. 2, pp.336-343, 2001. https://doi.org/10.3758/BF03194928
  17. 윤미애. 독해력, 고등사고력 및 작동 기억에 따른 수학 학업성취도의 차이. 전남대학교 대학원 석사학위 논문.2006.
  18. Ogawa S, Lee TM. Magnetic resonance imaging of blood vessels at high field, in vivo and in vitro measurements and image simulation. Magn Reson Med,.Vol. 16, pp.9-18, 1990. https://doi.org/10.1002/mrm.1910160103
  19. Jack CR, Thompson RM, Butts RK, et al..Sensory motor cortex, correlation of presurgical mapping with functional MR imaging and invasive cortical mapping. Radiology, pp.85-92, 1994.
  20. Koutstaal, W., Schacter, D. L., Galluccio, L., & Stofer, KA. Reducing gist-based false recognition in older adults, Encoding and retrieval manipulations. Psychology and Aging,. Vol .14, pp.220-237.1999. https://doi.org/10.1037/0882-7974.14.2.220
  21. Woods R. P., Cherry S. R., & Mazziotta J. C. Rapid automated algorithm for aligning and reslicing PET images. Journal of Computer Assisted Tomography, Vol. 16, pp.620-633, 1992. https://doi.org/10.1097/00004728-199207000-00024
  22. 주라형, 최보영, 서태석,. 기능적 자기공명영상을 이용한 단기 기억 뇌기능 매핑 연구. 의학물리, Vol. 16, No. 1, pp.32-38, 2005.
  23. Tulving E, Kapur S, Craik FI, Moscovitch M, Houle S..Hemispheric encoding/ retrieval asym-metry in episodic memory, positron emission tomography findings. Proc Natl Acad Sci USA, Vo.l. 91, pp.2016-20, 1994. https://doi.org/10.1073/pnas.91.6.2016
  24. Sperling RA, Bates JF, Chua EF, Cocchiarella AJ, Rentz DM, BR, Schacter DL, Albert MS fMRI studies of associative encoding in young and elderly controls and mild Alzheimer's disease. Neurol Neurosurg Psychiatry, Vol. 74, No. 1, pp.44-50, 2003. https://doi.org/10.1136/jnnp.74.1.44
  25. Iidaka T, Sadato N, Yamada H, Murata T, Omori M, Yonekura Y An fMRI study of the functional neuroanatomy of picture encoding in younger and older adults. Brain Res Cogn Brain Res,.Vol. 11, No. 1, pp.1-11, 2001. https://doi.org/10.1016/S0926-6410(00)00058-6
  26. Pihlajamaki M,Tanila H, Hanninen T, Kononen M, Mikkonen M, Jalkanen V,Partanen K, Aronen HJ, Soininen H Encoding of novel picture pairs activates the perirhinal cortex: an fMRI study. Hippocampus, Vol. 13, No. 1, pp.67-80, 2003. https://doi.org/10.1002/hipo.10049
  27. Liu LC, Plomp G, van Leeuwen C, Ioannides AA Neural correlates of priming on occluded figure interpretation in human fusiform cortex. Neuroscience, ,Vol. 141, No. 3, pp.1585-97, 2006. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2006.04.062
  28. 진화봉, 리순아, 김회수. 메타인지적 지식과 작동 기억이 메타인지적 규제 요구 과제의 성취에 미치는 영향. 교육정보반송연구,Vol9,No.3,pp119-148. 2003.