A Study on the Mathematics Textbooks In First Curriculum in South of Korea

제1차 생활 단원 중심 초등학교 수학교과서 재조명 연구 - 1학년 교과서를 중심으로 -

  • 조영미 (공주교육대학교 초등수학교육과)
  • Received : 2012.03.20
  • Accepted : 2012.04.13
  • Published : 2012.04.30

Abstract

In this paper I analyzed mathematics textbooks of elementary school in 1st curriculum. I found that they used the natural closed items and children's play. And they also delayed the introduction of the symbol and letters. Finally they had the system to practice what students learned repeatedly.

이 논문에서는 제1차 교육과정에 근거한 초등학교 수학과 교과서 1학년의 내용을 분석하였다. 생활 단원 중심 교과서를 표방한 제1차 수학교과서는 생활상에 있어 자연친화적이며 아이들의 놀이에 해당하는 소재들이 많이 등장하고 있으며, 아이들의 수 세기 능력에 관한 연구 결과를 활용하는 등 실증적인 자료를 교사들에게 제공하려고 노력하였으며, 문자나 기호 등의 사용이 상당히 유예되어 있었다. 또한 연습을 강조하여 반복적인 연습 문제 구성을 선호하였다.

Keywords