A Study of Home-visit Care Agencies' Perceptions and Attitudes toward Home and Community Long-term care Agency Quality Assessment (HCLA-QA) Program

방문요양기관의 재가장기요양기관평가에 대한 인식 및 태도

  • Han, Eun-Jeong (Institute for Health Insurance Policy Research, National Health Insurance Corporation) ;
  • Lee, Jung-Suk (Institute for Health Insurance Policy Research, National Health Insurance Corporation) ;
  • Kwon, Jinhee (Institute for Health Insurance Policy Research, National Health Insurance Corporation)
  • 한은정 (국민건강보험공단 건강보험정책연구원) ;
  • 이정석 (국민건강보험공단 건강보험정책연구원) ;
  • 권진희 (국민건강보험공단 건강보험정책연구원)
  • Received : 2012.02.21
  • Accepted : 2012.05.08
  • Published : 2012.05.30

Abstract

National Health Insurance Corporation initiated Home and Community Long-term care Agency Quality Assessment(HCLA-QA) program in 2010. This study aims to explore long-term care agencies' perceptions and attitudes toward HCLA-QA program, focused on the home-visit care agencies. Total 473 agencies completed the questionnaires(response rate 13.6%), using the e-mail and fax survey methods with high-capacity web-fax server of NHIC. On the results of this study, we found the agencies' different perceptions and attitudes on HCLA-QA program according to their quality ratings as QA results. Compared to the agencies with low quality ratings, the agencies with high quality ratings tend to have more time for preparation, better understandings about HCLA-QA program, more positive perceptions that quality indicators generally are valid, and more affirmative attitudes that the notifications of QA results are helpful for agencies. Our findings can be very useful for establishing strategies for improving the HCLA-QA program. The policy makers, the insurer, and the agencies need to consider the opinions of the agencies with high quality ratings as well as the ones with low quality ratings.

노인장기요양보험 재가서비스의 질 향상을 목적으로 2010년도에 처음 도입된 재가장기요양기관평가제도는 재가서비스 질의 수준을 한 단계 끌어올렸다는 평가를 받고 있지만, 한편으로는 지속적인 제도개선의 필요성이 제기되었다. 재가장기요양기관평가제도의 발전을 위해서는 평가대상자인 재가장기요양기관들의 의견을 수렴하여 제도 개선에 반영함으로써 평가에 대한 피평가기관의 수용성을 높이는 것이 중요하다. 이에 본 연구는 '2010년 재가장기요양기관 평가'에 참여한 피평가기관 중 재가서비스 이용자의 86.7%를 차지하고 있는 방문요양기관의 평가책임자들을 대상으로 평가단계와 평가체계 전반에 대한 인식과 태도를 조사하였다. 조사는 국민건강보험공단 대용량 웹팩스 서버와 전자메일을 이용하여 진행되었으며, 3,487개 방문요양기관 중 473개소가 최종 설문을 완료하였다. 연구결과에 의하면, 평가등급에 따라 장기요양기관평가에 대한 인식과 태도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 평가등급이 높은 기관일수록 평가준비기간이 길었고, 평가에 대한 이해도가 높았으며, 평가항목들이 장기요양서비스의 질을 적절히 평가한다고 생각하고 있었고, 평가결과 통보서의 내용이 기관의 질 개선 활동에 유용하다고 생각하고 있었다. 이러한 연구결과는 피평가기관의 재가장기요양기관평가 제도에 대한 인식과 의견을 제시함으로써 향후 재가장기요양기관평가제도에 대한 개선안을 마련하는데 유용하게 활용될 것으로 기대한다.

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