DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Organizational Communication Satisfaction of Teacher Librarians on Informational and Educational Services in School Libraries

사서교사의 조직 커뮤니케이션 만족도가 학교도서관의 정보·교육봉사에 미치는 영향

  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2012.05.07
  • Accepted : 2012.06.10
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effects of organizational communication satisfaction of teacher librarians on the informational and educational service and to draw implications for improvement of the school libraries' educational role. According to the results of the analysis, teacher librarians have preferred informal communication by conversation and face-to-face talk with superiors or co-workers and horizontal communication during their performance. Characteristics of teacher librarians, such as career, gender and school levels, have influential effect on user education, libraryassisted instruction, reading and information literacy instruction. The more teacher librarians felt satisfaction of the informal communication, the more textbook-related reference lists are offered. Horizontal communication have a positive influence on information literacy instruction. However, teacher librarians should utilize cooperative statements, committees and councils and actively participate in those horizontal communication methods to share the vision and aims of school libraries with the larger school community. Teacher librarians also should put more efforts into developing their leadership role and marketing strategies in order to overcome the weaknesses of informal communication.

본 연구의 목적은 사서교사의 특성 변인에 따른 조직 커뮤니케이션 만족도가 학교도서관의 정보 교육서비스에 끼치는 영향을 분석하고 학교도서관의 교육적 역할 활성화에 주는 시사점을 도출하는데 있다. 분석 결과 사서교사는 업무수행에서 상사 및 동료와의 대화와 면담 등 비공식적 커뮤니케이션과 수평적 커뮤니케이션을 선호하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 성별, 경력, 학교 급 등 사서교사의 특성 변인에 따라서 이용자 교육, 도서관활용수업, 독서교육 프로그램 및 정보활용교육 운영 방식 등에 차이가 나타났다. 특히 비공식 커뮤니케이션에 대한 만족도가 높을수록 교과연계도서목록 제공이 증가하고 있으며, 수평적 커뮤니케이션이 정보활용교육을 활성화하는데 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 학교도서관 운영과 관련된 공동체 구성원에게 학교도서관의 비전과 목적을 알리고 책임과 역할을 분명히 하기 위해서는 수평적 커뮤니케이션 수단인 협조문, 위원회, 협의회 등을 활성화하고 적극적으로 참여하여야 한다. 또한 비공식 커뮤니케이션의 한계를 극복하기 위해서는 사서교사의 리더십 개발, 동료교사에 대한 맞춤형 서비스 제공을 위한 마케팅 전략 수립 등의 노력이 필요하다.

Keywords

References

  1. 고지효 (2001). 組織내 커뮤니케이션이 職務滿足에 미치는 影響에 관한 實證的 硏究: 전국 교육대학교 관리직원을 대상으로. 석사학위논문, 제주대학교 행정대학원, 행정학과.(Koh, Ji Hyo (2001). A study on communication effect on duty satisfaction in university organizations. Unpublished master's thesis, JeJu National University.)
  2. 권정호, 김동원, 이윤식, 이윤희, 이재석 (2008). 인간관계와 리더십. 서울: 양서원.(Gwon, Jeong Ho, Gim, Dong Won, Lee, Yun Sik, Lee, Yun Hui, & Lee, Jae Seok (2008). Human relations and leaderships. Seoul: Yangseowon.)
  3. 김영애 (2008). 사서교사의 직무만족과 조직몰입 간의 상관관계에 관한 연구. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원, 문헌정보교육전공.(Kim, Young Ae (2008). A study on the correlation between job satisfaction and organizational commitment of teacher-librarians. Unpublished master's thesis, Kongju National University.)
  4. 김진철, 이수광 (2004). 성공과 행복을 위한 인간관계 관리. 서울: 형설출판사.(Kim, Jin Cheol, Lee, Su Gwang (2004). Huaman relations management for success and happiness. Seoul: Hyeongseol Publishing.)
  5. 송기호 (2010). 사서교사를 위한 학교도서관 경영 시론. 서울: 조은글터.(Song, Gi Ho (2010). School library management for teacher librarians. Seoul: Joeungeulteo.)
  6. 송기호 (2011). 사서교사의 맞춤형 심화연수 프로그램용 연수과목에 대한 선호도 분석. 한국문헌정보학회지, 45(2), 163-184. doi: 10.4275/KSLIS.2011.45.2.163(Song, Gi Ho (2011). An analysis of teacher librarians' preference on subjects for their customized intensive in-service training program. Korea Society for Library and Information Science, 45(2), 163-184. doi:10.4275/KSLIS.2011.45.2.163)
  7. 안인자, 김태문, 김홍렬, 이병기, 송기호, 홍승만 (2003). 학교도서관 사서교사(사서) 직무분석. 군포: 한국디지틀도서관포럼.(An, In Ja, Kim, Tae Mun, Kim, Hong Ryeol, Lee, Byeong Kee, Song, Gi Ho, & Hong, Seung Man (2003). Job analyses for school librarians. Gunpo: Korea Digital Library Forum.)
  8. 최애경 (2006). 인간관계의 이해와 실천. 서울: 청람.(Choi, Ae Gyeong (2006). Human relations. Seoul: Cheongnam.)
  9. 한국. 대통령 소속 도서관정보정책위원회 (2010). 2010년 전국도서관운영평가지표. 서울: 대통령 소속도서관정보정책위원회(Presidential Committee on Library and Information Policy of Korea (2010). 2010 Evaluation indicators for nationwide libraries in Korea. Seoul: Presidential Committee on Library and Information Policy of Korea.)
  10. American Association of School Librarians(AASL) & Association for Educational Communications and Technology(AECT) (1998). Information power: Building partnerships for learning. Chicago: American Library Association.
  11. Doll, C. A. (2005). Collaboration and the school library media specialist. Maryland: Scarecrow Press.
  12. Farwell, S. (1998). Successful models for collaborative planning. Knowledge Quest, 26(2), 24-30.
  13. Milbury, P. (2005). Collaboration: Ten important reasons to talk it seriously. Knowledge Quest, 33(5), 30-32.
  14. Montiel-Overall, P. (1995). A theoretical understanding of teacher and Teacher Librarian Collaboration(TLC). School Libraries Worldwide, 11(2), 24-48.
  15. Russell, S. (2002). Teachers and librarians: Collaborative relationships. Teacher Librarian, 29(5), 35-38.