Journal of Educational Research in Mathematics (대한수학교육학회지:수학교육학연구)
- Volume 22 Issue 2
- /
- Pages.293-309
- /
- 2012
- /
- 2288-7733(pISSN)
- /
- 2288-8357(eISSN)
Comparative Research on Teaching and Learning of Algorithm of Natural number Multiplication - Focused on the Elementary Textbooks of South Korea, USA, Singapore, and Japan -
자연수 곱셈 계산 지도에 관한 초등학교 수학교과서 비교 분석 연구 - 우리나라, 미국, 싱가포르, 일본 교과서를 중심으로 -
- Joung, Youn-Joon (Chungnam National University) ;
- Cho, Young-Mi (Gongju National University of Education)
- Received : 2012.04.06
- Accepted : 2012.05.11
- Published : 2012.05.31
Abstract
The algorithm of natural number multiplication is one of the basic topics of elementary school mathematics. Mastery of algorithm and understanding of the principles are important educational aims. In this paper we analyzed elementary school mathematics textbooks of South Korea, the United States, Singapore, Japan. As a result of analysis, we found out that there are much differences in the teaching of multiplication with three numbers, '
자연수의 곱셈 계산법은 초등학교 수학의 가장 기본적인 주제 중 하나이며, 계산법의 숙달과 계산 원리의 이해는 중요한 교육 목적이다. 이 논문에서는 우리나라, 미국, 싱가포르, 일본의 초등학교 수학교과서의 관련 단원을 분석 비교하여 곱셈 계산 지도에 대한 유용한 교수학적 시사점을 얻는 것을 목적으로 한다. 분석 결과, 세 수의 곱셈, '
Keywords