인터넷 마케팅을 위한 외식업체 이용고객의 생활만족과 심리적 웰빙에 관한 연구

A Study on life satisfaction and psychological well-being of the customer in the food service industry for internet marketing

  • 권금택 (영산대학교 외식경영학과) ;
  • 장병주 (영산대학교 호텔경영학과)
  • 투고 : 2012.01.02
  • 심사 : 2012.05.21
  • 발행 : 2012.09.30

초록

본 연구는 외식업체의 효과적인 인터넷 마케팅을 위한 부산지역 외식업체를 이용하는 고객의 생활만족과 심리적 웰빙에 관한 연구이며, 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부산지역 외식업체 이용고객의 생활만족이 심리적 웰빙에 유의한 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 연구가설을 검증결과, 생활만족은 심리적 웰빙의 구성요소인 개인적 성장, 자율성, 자아수용에 유의한 영향을 미친다는 연구가설이 채택되고, 자주성과의 영향관계에 있어서 연구가설은 기각이 되었다. 둘째, 이러한 연구결과를 통해 부산지역 외식업체의 효율적인 인터넷 마케팅을 위해서는 이용고객의 생활만족을 통한 심리적 웰빙을 도모하여야 하며, 특히 심리적 웰빙의 하위요인인 개인적 성장, 자율성, 자아수용 요인들을 고려한 인터넷 마케팅전략과 표적고객에 대한 인터넷 마케팅의 다양한 콘텐츠를 활용하여야 할 것으로 판단이 된다.

This study is the research about the internet marketing strategy and the impact factors of psychological well-being of customers of restaurants. For the purpose of study, firstly, the paper was carried out in order to verify the cause and effect relationships of life satisfaction and psychological well-being of the customers in the food service industry. The customers of restaurants in Busan are the objectives for which the survey for empirical analysis was conducted. The result of the testing of hypothesis showed that life satisfaction will have positive influences on psychological well-being, it reveals that life satisfaction has positive influences on three factors of psychological well-being such as personal growth, self acceptance, independence. However, factor of autonomy is rejected. Secondly, the results of the study suggest the importance of introducing variegated internet marketing programs and deciding the appropriate information contents for the customer to activate the use of hands on restaurants. Internet information contents on customer satisfaction and customer loyalty to have a good understanding of the attitude will improve of life satisfaction and psychological well-being of the customers. Strategic information contents of internet marketing for customers of the restaurants must be consider "CRM(customer relationship management)".

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