Abstract
This research has looked into the treatment process of wood waste generated from industrial waste within the region and in order to modify the problem that may occurred during the mass balance were analyzed for development of suitable solid waste recycling network regionally. As as result, quite amount of wood waste are being transferred to another region, even though a treatment facility's capacity could bear the total amount of waste generated within the area. Although the wood waste could be treated locally, it is analyzed that amount of wood waste are being transferred due to inefficient and irrational processing system between regions. It is assumed that $CO_2$ generated and loss of unnecessary fuel cost from these inefficient system is quite a lot and in order to modify this disorganized system, it will not inevitable to treat the waste based on the characteristics of each regions. Also, the wood waste recycling system should be studied with the efficient, environmental friendly processing and delivering network by minimized transfer distance and local systemizing the waste treatment system.
본 연구는 사업장 폐기물 중 폐목재에 대한 발생량, 처리량, 운반경로 및 이산화탄소배출량, 타지역으로의 처리를 위한 운반비용 등의 흐름에 대하여 조사를 하였으며 분석된 결과를 가지고 지역에 적합한 폐목재 처리망에 대하여 검토를 하였다. 폐목재에 흐름에 대한 분석한 결과, 전체 지역 중 일부분은 지역내에서 효율적으로 처리가 이루어질 수 있음에도 불구하고 먼 지역까지 이송되어 처리되는 부적절한 처리 경로를 보이는 것으로 조사 되었다. 폐목재 흐름경로를 최적화 할 수 있는 가장 합리적인 방법은 폐목재 재활용업체들이 분포되어 있는 지역을 중심으로 하여 업체의 집단화 형식으로 조성하여, 폐기물 발생원의 근거리에 있는 재활용업체에서의 우선처리원칙이 필요하며, 필요에 따라 인근 지역의 폐기물을 동시에 처리 할 수 있는 광역처리체계 도입이 타당하다.