The Analysis of Relation on Marketing Success Factors and Performance for Silver Industry

실버산업의 마케팅 성공요인과 경영성과와의 관련성 분석

  • 이내형 (서일대학 산업시스템 경영과) ;
  • 김병찬 (서일대학 산업시스템 경영과)
  • Published : 2012.12.30

Abstract

This study thus set out to empirically analyze connections between the success factors of marketing and management performance in the silver industry. For that purpose, the investigator analyzed relations between independent variables, which include such success factors of marketing as market segmentation, product mix, customer relational management, brand asset, price strategy, and marketing information system, and dependent ones, which include financial and non-financial management performance. Those results partially support the hypothesis that the six success factors of marketing set in the study have effects on financial and non-financial management performance in the silver industry. Customer relational management had the biggest influence, being followed by brand asset and price strategy in the order. Those results indicate that companies need to consider customer relational management, brand asset, and price strategy before other success factors of marketing to achieve financial and non-financial management performance in the silver industry.

Keywords

References

  1. 채서일. 김재환, "한국수출기업의 상품전략에 관한 연구," 마케팅연구, 8(2), 1993, pp. 23-35.
  2. 이수형, "일본진출 성공기업의 마케팅 요인," 경상논집, 26(2), 1998, pp. 77-87.
  3. 조호현, "네트워크 경제에서 연결마케팅공동체 영향요인에 관한 연구," 마케팅관리연구, 7(2), 2002. pp. 45-56.
  4. 김정구. 전미나. 김미예. 한정수. 구정완, "한국 모바일서비스 마케팅의 연구현황 고찰," 서비스마케팅저널, 4(1), 2011, pp, 76-84.
  5. 이상현. 김용근. 이상호, "디지털미디어 이용 행태 분석을 통한 효과적 마케팅 대안의 제안 연구," 한국전략마케팅학회 학술대회, (1), 2011, pp. 65-79.
  6. 서정한. 배순한. 김영국. 최재영, "디지털 콘텐츠 사용자의 만족에 영향을 주는 서비스 품질요인 및 유통 채널 탐색에 관한 연구," 디지털산업 정보학회지, 7(4), 2011, pp. 183-198.
  7. 김정실, "실버의류산업의 마케팅 전략에 관한 연구," 한국패션뷰티학회지, 5(3), 2007, pp. 87-91.
  8. 박영근. 김판준, "노인소비자의 구매행태와 실버 마케팅 전략," 산업연구, (19), 2002, pp. 121-133.
  9. 이성기. 김익현. 유태환. 김시도, "고령친화산업의 소비자에 대한 이해와 마케팅 전략," MK, pp. 18-20.
  10. 박영근. 김판준, "노인소비자의 구매행태와 실버 마케팅 전략," 산업연구, (19), 2002, pp. 121-133.
  11. 박영근, "21세기 성장산업 실버마케팅 전략," 마케팅, 37(7), 2003, pp. 7-8.
  12. 백숙자, "노령자 주거환경의 실내색채에 관한 연구," 디자인과학연구, 2002, pp. 1-10.
  13. 유경숙, "노인의 성에 따른 의복디자인 선호 및 구매에 관한 연구," 2000, pp. 105-163.
  14. 조경섭. 김은희, "실버시장의 세분화 변인 특성," 디자인학 연구, 22(1), 2008, pp. 6-15.
  15. 장윤정, "서울지역 고령소비자의 식생활 라이프 스타일에 근거한 시장세분화 및 특성," 한국식품 영양학회지, 39(1), 2010, pp. 146-153.
  16. 범경기. 김원경. 최광, "마케팅믹스요인이 점포 태도와 구매의도에 미치는 영향 -고객체험의 매개역할을 중심으로-," 한국콘텐츠학회논문지 10(8), 2010, pp. 293-300.
  17. 이성욱. 정연도, "가격 및 제품배합에 의한 원가 추정모형 개발과 타당성에 관한 연구," 2회계저널, 제14권, 2005, pp. 33-50.
  18. 이성기. 김익현. 유태환. 김시도, "고령친화산 업의 소비자에 대한 이해와 마케팅 전략," MK, 2007, pp. 89-90.
  19. 유경, "정서적 특성이 장노년기 주관적 안녕감 유지에 미치는 영향," 한국학술정보(주), 2007, pp. 53-80.
  20. 김기병. 김형주, "전사 CRM의 개요 및 구축방 안," 데이터베이스 학회지, 17(1), 2001, p. 27.
  21. 이지숙, "노인주택 가구 디자인의 지침비교," 한국생활과학회지, 16(2), 2007, pp. 1-2.
  22. 임춘식, 고령화 사회의 도전, 나남출판, 2003, pp. 332-337.
  23. 박억철, "고령화사회에 있어서 제품디자인 방법 연구," 기초조형학연구, 2001, pp. 134-135.
  24. 안운석. 장형섭, 마케팅의 이해, 두남, 2003. p. 401.
  25. 안운석. 장형섭, 마케팅의 이해, 두남, 2003. pp. 196-199.
  26. Berry, L. L., "Relationship marketing, in emerging perspectives on services marketing," In L. L. Berry, G. L. Shostack, & G. D. Upah(Eds.), Chicage : American Marketing Association, 1983, pp. 25-281.
  27. Berry, L. L., "Relationship marketing, in emerging perspectives on services marketing," In L. L. Berry, G. L. Shostack, & G. D. Upah(Eds.), Chicage : American Marketing Association, 1983, p. 339.
  28. 이병화. 심화진, "우리옷 CRM의 성과에 영향을 미치는 마케팅 요인에 관한 연구," 한국의류학회지, 30(5), 2005, pp. 663-673.
  29. 김진영. 조희영, "브랜드 연상우위를 위한 효율적인 패키지디자인 연구," 브랜드디자인학연구, 10(1), 2012, p. 224.
  30. 하상오. 송영은, "브랜드 인지도 확립을 위한 호상 발효유 패키지디자인에 관한 연구," 브랜드디자인학연구, 8(3), 2010, pp. 33-50.
  31. 홍도, "브랜드 인지도 향상을 위한 중국 술 패키지 디자인에 관한 연구," 브랜드디자인학연구, 8(1), 2009, pp. 236-246.
  32. 이창수, "제품 중심의 마케팅 정보시템," 학술대회논문집, No. 1, 2009, pp. 42-48.
  33. 문준연. 김상수, "마케팅정보시스템의 특성의 영향요인과 성과간의 관계에 관한 연구," 마케팅연구, 14(1), 1999, pp. 132-155.
  34. Bondra, James C. and Tim R. V. Davis, "Marketing's Role in Cross-Functional Information Management," Industrial Marketing Management, 25, 1996, pp. 187-195. https://doi.org/10.1016/0019-8501(95)00076-3
  35. 박치영, "중소기업의 마케팅전략에 관한 요인분석," 경영논집, 1993, 12, pp. 161-175.
  36. Michael E. Porter, "Competitive Strategy- Technique for Analysis Industries and Competitors," Free Press, 2005, p. 14.
  37. 장윤정, "서울지역 고령소비자의 식생활 라이프 스타일에 근거한 시장세분화 및 특성규명," 한국식품영양과학회지, 39(1), 2010, pp. 146-153.
  38. 김종훈. 이정학, "e-스포츠 관람객의 라이프스타일 유형에 따른 시장 세분화," 한국체육학회지-인문사회과학, 48(3), 2002, pp. 34-39.
  39. 김성혁. 김상희, "심리분석적 특성에 따른 관광 시장세분화에 관한 연구 -노인층을 대상으로," 대한관광학회 논문집, (5), 1995, p. 86.
  40. 박종원, "실버마켓 시장세분화, 급부상하는 실버 마켓 어떻게 대응할 것인가," 마케팅, 28(11), 1994, pp. 41-45.
  41. 조문수. 최영랑, "서비스 마케팅의 제품믹스와 촉진전략에 관한 연구-여행업과 호텔업을 중심으로-," 관광연구논총, 제7집, 1995, pp. 250-269.
  42. 범경기. 김원겸. 최광, "마케팅믹스요인이 점포 태도와 구매의도에 미치는 영향-고객체험의 매개 역할을 중심으로-," 한국콘텐츠학회논문지, 10(10), 2010, p. 296
  43. 안운석. 장협섭, 마케팅의 이해, 두남, 2003, pp. 196-199.
  44. 송승훈, "CRM의 구축사례와 성공요인 분석," 인터넷 비즈니스 연구, 6(1), 2005, pp. 65-95.
  45. 서창석, 롯데 CRM 소개, CRM FAIR 2004 FALL, 2004, 11, pp. 1-33.
  46. 노영성, "CRM 실행의 성공요인에 관한 연구, 인터넷 비즈니스 연구," 3(2), 2002, pp. 125-150.
  47. 이문규, "마케팅에서의 핵심성공요인 : 브랜드 관리 사례를 중심으로," 마케팅, 2002, 36(1), pp. 22-29.
  48. Cronin, J. J. Jr & Taylor, S. A., "Measuring service quality : a reexamination and extension," Journal of Marketing, 56(July), 1996, pp. 55-68.
  49. 서지성. 박경원, "브랜드자산의 기업가치 관련성과 자본시장반응에 관한 연구," 회계연구, 17(1), 2012, p. 299.
  50. 안주화, "소비자에 근거한 브랜드 자산 측정의 타당성 검증," 광고학회, 14(2), 2003, pp. 258-259.
  51. Fletcher, Keith, Marketing Management and Information Technology, 2nd ed., Prentice Hall, 1995, pp. 36-47.
  52. McLeod, R. Jr. Management Information Systems, Maxwell Macmillan Pub., 1990, pp. 491-532.
  53. 김형준, 전략경영론, 형설출판사, 2011, p. 161.
  54. 박영근, "21세기 성장산업 실버마케팅 전략," 마케팅, 2003, pp. 61-118.
  55. 김희경. 성은숙, BSC 실천 매뉴얼, SIGMA INSIGHT, 1998, p. 41.
  56. 김영석, "디자인경영의 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증적 연구-제조기업을 중심으로," 디자인 포럼, 2009, pp. 46-52.
  57. 장현모, "품질경영이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구-특1급 관광호텔을 중심으로-," 한국해양대학교 대학원 박사학위논문, 2008, p. 76.
  58. 이성기. 김익현. 유태완. 김시도, 고령친화산업의 소비자에 대한 이해와 마케팅 전략, 메디컬코리아, 2007, p. 17.
  59. 김원태, "실버세대이 마케팅 광고 크리에이티브의 고찰," 정보디자인학연구, 2009, p. 47.
  60. 이형석, 사회과학논문기초, 한경사, 2008, pp. 135-136.
  61. 채서일, 사회과학 조사방법론, 학현사. 2001, p. 250.